Hvad skal du i sommerferien? "sommer"

Målet med denne aktivitet er, at børnene får erfaringer med at fortælle om oplevelser, som de har i vente. Børnene skal tænke fremad og forestille sig, hvad der kommer til at ske i deres ferie, hvilket er en god øvelse i at “rejse mentalt i tid og sted” - og fortælle om det.

Hvad skal du i sommerferien? "sommer"
Sprogområde: Historiefortælling Alder 3-8 Deltagere 1 - 30

Sådan gør I

Du kan vælge at printe et enkelt ark og bruge det som samtalestarter med børnegruppen, eller du kan printe et ark til hvert barn.

 

Bruger du aktiviteten i indskolingen, vil de fleste børn kunne sidde med deres eget ark. I dagtilbuddet kan det være, at det giver mere mening at bruge arket som samtalestarter med en mindre gruppe børn. Brug materialet som du vurderer, det passer bedst, med netop din børnegruppe.

 

Print materialet her

  1. 1

    Print arkene - og del dem ud til børnene, hvis de skal have et hver.

  2. 2

    Lad børnene krydse af, hvad de forestiller sig, at de skal lave i deres ferie.

    (Du kan springe dette punkt over, hvis du bruger arket som samtalestarter med en mindre gruppe børn)

  3. 3

    Lav en runde, hvor hvert barn fortæller om, hvad han/hun skal lave i ferien. Brug arket som det faste holdepunkt.

     

    Støt børnene i at få flere ord på deres fortællingen ved at stille “hv” spørgsmål: “Hvad skal du lave?", "hvem skal være med?", "hvor skal I hen?” osv.

  4. 4

    Tip! Børn med behov for støtte:

    Nogle børn er tilbageholdende med at fortælle - måske har de ikke så mange ord, og måske har de ikke så mange erfaringer med at fortælle. Du kan støtte barnet ved at skabe en ramme for fortællingen, hvor barnet kan bidrage med de input, som han/hun har mulighed for: “Så har vi Lea - du peger på grillen. Skal du grille i sommerferien? Kan du godt lide at grille?”. Når du stiller ja/nej spørgsmål, gør du det nemt for barnet at deltage og byde ind på hans/hendes niveau.

  5. 5

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen:

    Børnenes oplevelser og aktiviteter i ferier er altid et godt samtaleemne, da børnene ofte er motiverede for at fortælle om gode oplevelser. Brug højtider, weekender og ferier som samtalestartere og stilladser børnenes fortællinger, så du hjælper dem til at formidle budskabet på deres niveau. Støt og motiver erfarne fortællere med “HV-spørgsmål” (hvem, hvad, hvor, hvordan) og støt mindre erfarne fortællere med ja/nej spørgsmål eller valgmuligheder ("var du ved farmor eller hjemme?")