Taleregler ("Skolestart")

Målet med aktiviteten er, at børnene via fortælling om tidligere oplevelser får en forståelse af, at det betyder noget, hvordan vi taler til hinanden og, at forskellige mennesker er vant til forskellige former for sprogbrug. Målet er også, at børnegruppen når frem til en fælles forståelse af, hvad der er acceptabelt sprogbrug i det nye børnefællesskab.

Taleregler ("Skolestart")
Sprogområde: Historiefortælling Alder 5-8 Deltagere 4 - 30

Sådan gør I

Til aktiviteten skal I bruge: Et stort stykke rødt pap og et stort stykke grønt pap. Evt. pap og tuscher i andre farver til at skrive på pappet med.

  1. 1

    Saml børnegruppen - del dem evt. op i mindre grupper. 

  2. 2

    Stil børnegruppen følgende spørgsmål:

     

    - Er der nogle ord, I ikke kan lide, at andre siger?

    - Hvordan får I det, når nogen siger de ord?

    - Havde I nogle regler for den slags ord i din gamle børnehave?

  3. 3

    Lad alle børn fortælle om et ord, de ikke kan lide, og om de regler der var for sådan nogle ord i barnets børnehave. 

  4. 4

    Skriv reglerne fra børnehaverne på et stykke papir, en Post It eller lignende og sæt det fast på det røde pap. 

  5. 5

    Stil nu børnene følgende spørgsmål:

     

    - Hvilke ord kan I godt lide, at andre siger til jer? (Giv evt børnene lidt inspiration ved f.eks. at spørge, hvordan de har det, når nogen siger tak for lån, må jeg være med, eller når nogen siger “hej” til dem om morgenen.)

    - Havde I nogle regler for den slags ord i jeres børnehave?

  6. 6

    Lad alle børnene fortælle om et ord, de godt kan lide, og om de regler, der var for sådan nogle ord i barnets børnehave. 

  7. 7

    Skriv reglerne fra børnehaver på et stykke papir, en Post It eller lignende og sæt dem fast på det grønne pap. 

  8. 8

    Giv plancherne en fremtrædende plads og gør noget ud af det visuelle. Brug energi på at spørge ind til og lytte til børnenes fortællinger om de regler og oplevelser, de tidligere har haft med sprogbrug.