Gæt og grimasser i børnehøjde

Målet med aktiviteten er, at børnene bliver bevidste om deres kropssprog og opmærksomme på detaljerne i andres kropssprog. De øver sig i at lytte og aflæse budskaber fra andre mennesker.

 

Gæt og grimasser i børnehøjde
Sprogområde: Kommunikative strategier Alder 3-6 Deltagere 1 - 8

Sådan gør du

Den klassiske leg på et niveau, hvor børnene kan være med. 

 

Print materialet her

  1. 1

    Print materialet og klip billederne ud.

  2. 2

    Læg billederne i en bunke og fordel deltagerne i to hold. 

  3. 3

    Holdene skiftes til at trække et kort fra bunken.

  4. 4

    Det hold, der trækker et kort, kigger på kortet og finder ud af, hvad de skal gøre: 

     

    - Trækker holdet et kort med symbolet “barn der vinker”, skal deltagerne på holdet vise, hvad billedet forestiller ved hjælp af kropssprog. 

     

    - Trækker holdet et kort med symbolet “node”, skal deltagerne på holdet gengive lyden fra det, der er på billedet. Trækkes der f.eks et billede af en and, skal deltagerne sige "rap rap". 

  5. 5

    Det modsatte hold forsøger at gætte, hvad der er på billedet.

  6. 6

    Når billedet er gættet, skifter I, så det nu er det andet holds tur til at trække et kort.

  7. 7

    Tip! Hvis et barn har brug for særlig støtte: Hvis et barn har brug for særlig støtte for at være med til gæt og grimasse kan du gøre følgende: Du kan placere dig tæt ved barnet så i har mulighed for diskret at hviske sammen. Du kan stilladere barnet sprogligt ved f.eks. at sige: "Jeg tror at det dyr siger miav..ved du hvilket dyr de siger miav?" Giv også gerne barnet svaret indirekte: "Jeg tror, at det er en kat...tror du også det?". Det vigtigste er, at barnet får en succes-oplevelse med aktiviteten.

  8. 8

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Gæt og grimasser kan overføres til små dagligdagsaktiviteter, som i kan lave lige når det passer ind i jeres hverdag. Med større børn, der kan tænke abstrakt uden at skulle støtte sig til et billede, findes der lege som "gæt et dyr", hvor i skiftes til at tænke på et dyr, som resten af gruppen skal gætte.