Hvem siger hvad? ("Skolestart")

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at aflæse situationer samt ansigtsudtryk og sætte dem sammen med verbale udtryk og udbrud. Aktiviteten kan skabe baggrund for dialog om de situationer, der er repræsenteret på billedet.

 

Hvem siger hvad? ("Skolestart")
Sprogområde: Kommunikative strategier Alder 5-8 Deltagere 5 - 30

Sådan gør I

Til denne aktivitet skal I bruge:

 

- Situationsbilledet “Hvad sker der i skolegården”, som du kan hente herunder. Print billedet ud på A4 eller A3 eller få det lavet i plakatstørrelse (laminer det evt for bedre holdbarhed). Hent billedet her

 

- Talebobler med eller uden tekst som du kan hente her

- Sakse og lim

 

Lad børnene arbejde alene eller i små grupper. Giv hvert barn/gruppe et situationsbillede og et ark med talebobler med eller uden tekst. Fortæl børnene, hvad der står i taleboblerne.

 

Aktiviteten kan nu laves på to måder:

  1. 1

    Brug taleboblerne med tekster. Børnene finder frem til hvilke tekststykker i de forskellige talebobler, der kan passe til forskellige situationer på billedet. Børnene kan nu klippe taleboblerne ud og lime dem ind på billedet.

     

    Eksempel:

    På billedet skubber en dreng en anden dreng oppe på klatrestativet. Drengen, der bliver skubbet, kan sige “STOP” eller “AV!”.

  2. 2

    Brug taleboblerne uden tekster. Børnene skriver selv tekster til taleboblerne og limer dem ind på billedet, hvor de finder det passende.

  3. 3

    TIP! Børn de har brug for støtte: For nogen børn vil det være en stor udfordring at koble situationerne med udtryk/udbrud. Derfor kan det være en god ide på forhold at gennemgå indholdet i taleboblerne og koble dem til følelser og situationer uafhængigt af billedet. I kan f.eks. tale om hvornår man bruger "STOP!". På den måde vil det efterfølgende være lettere for barnet at relatere udtrykkene til billedet.