Vi lader som om i rolleleg

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at bruge deres fantasi og med “at lade som om”. At børnene oplever forskellen mellem “at lade som om” og virkeligheden.

Vi lader som om i rolleleg
Sprogområde: Kommunikative strategier Alder 3-6 Deltagere 2 - 4

Rollelegen

Når børn begynder at lege rollelege, leger de ofte for sig selv med en enkelt genstand. De kan lege, at de spiser eller taler i telefon - handlinger de kender fra hverdagen. Når børnenes sprog udvikler sig til et niveau, hvor de sætter flere ord sammen, og laver korte sætninger, udvider rollelegene sig ofte og kan vare i længere tid. Børnene kan lege doktor, kok, postbud og imitere scenarier, de kender fra deres dagligdag. I takt med, at børnene får flere erfaringer med rollelege, kan de begynde at bruge genstande i legen - og forestille sig, at genstande er noget andet - en pind kan f.eks. blive et “gevær” og vand fra vandpytten kan blive til “suppe”. 

 

 

Senere kan børnene forestille sig genstande, der ikke er der - kæmpe mod usynlige drager og spise usynlige isvafler.

 

Rollelege rummer oplagte muligheder for at understøtte børns sproglige udvikling. Når man som voksen går ind i en rolleleg med fuld interesse og opmærksomhed, vil børnene indgå i dialog, lytte til opbygningen af dine sætninger og forbinde de ord, I bruger, med de handlinger I foretager jer. Desuden rummer rollelegen en god mulighed for at vise børn, hvad det vil sige “at lade som om” - en øvelse der har stor betydning for børnenes kommunikative kompetencer. Det er færdigheder, der skal bruges for at indgå effektivt i leg og sociale fællesskaber, og det kan give anledning til mange misforståelser, hvis man ikke “kan lade som om” og aflæse hvornår andre “lader som om”.

 

 

Eksempler på rollelege hvor I “lader som om”:



  1. 1

    Doktor. 

     

    - Du er patienten og “lader som om” du er syg. 

    - Barnet giver medicin og forbinder. 

    - Alternativt er et bamsehospital et godt omdrejningspunkt for rollelegen.

  2. 2

    I køkkenet. 

     

    - I laver mad i legekøkkenet. 

    - Du kan lade som om, du spilder noget, som i sammen skal tørre op. 

    - Du kan også lade som om, “maden er varm”, så du må puste på den.

  3. 3

    Krig. 

     

    - På slagmarken er der gode muligheder for “at lade som om”. Her er det særligt vigtigt, at børnene lærer at aflæse, hvad der er sjov og hvad, der er alvor. 

    - Du kan f.eks. lade som om, du er såret, du angriber eller du flygter.

  4. 4

    Tip! Børn der har brug for særlig støtte:Du har mulighed for at hjælpe børn, de har brug for særlig støtte, ved at gå me dog være en aktiv del af rollelegen. Når du leger små rollelege med et enkelt barn, har du mulighed for at være sproglig rollemodel og få brugt en masse ord fra forskellige ordklasser i en situation, hvor du og barnet har en hyggelig motiveret interaktion sammen. Hvis barnet helst vil lege alene, kan du være nysgerrig på, hvad der interesserer barnet (biler, klodser, Spiderman) og indbyde til leg med det konkrete legetøj som fælles tredje.

  5. 5

    Tip! Rolle-leg i hverdagen: Det er både de rollelege, hvor du går med som voksen og de rollelege, der sker i børnefællesskaberne, der har betydning for den sproglige udvikling. Du kan give rollelegen og dermed den sproglige udvikling de bedste betingelser i hverdagen, ved at indrette et fysisk miljø i dagtilbuddet, der indbyder til mange former for rolleleg. En anden motivator i forhold til rolle-leg er historier, fortællinger, eventyr og temaer, som i sætte ri spil i dagtilbuddet. Hvis i lykkes med at fange børnene interesse i fortællingerne og gennemgår dem kontinuerligt i en periode, vil i højest sandsynligt kunne opleve elementer fra fortællingerne i børnenes rolleleg.