Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med, at et ords betydning kan ændre sig, når det sættes sammen med andre ord.
Legen kan bruges som en planlagt aktivitet med det printede materiale, eller den kan leges spontant, når I finder anledning til det - f.eks. ved frokostbordet. Det er en god idé at tale med børnene om ordenes betydning, både når de står alene, og når de sættes sammen - f.eks.: “Det hedder madkasse, fordi det er en kasse med mad i”.
Sæt jer ved et bord.
Læg kortene med over-kategorierne midt på bordet i en række med billedsiden opad. De øvrige ordkort puttes i en pose - eller lægges i en bunke på bordet.
Børnene skiftes til at trække et ord fra posen/bunken og prøver at sætte ordet sammen med ordene fra over-kategorierne.
Sig f.eks.:
“Du trak grød. Passer det sammen med TØJ? TØJgrød? - det er der vist ikke noget, der hedder. Passer det sammen med JULE? Ja, man kan godt sige JULEgrød, det er det samme som risengrød - det vi får, når det er jul!”.
Fortsæt med at næste barn trækker et ordkort.