Målet med aktiviteten er, at børnene oplever, hvordan de med skrift og billeder kan kommunikere og fastholde en fortælling eller et budskab.
Lav en fælles avis med de historier fra ugens løb, som børnene finder spændende og meningsfulde. Lad børnene deltage i avisskrivningen ved at lade dem skrive, tegne og illustrere til den tekst, den voksne laver.
Vælg en ugedag, hvor I laver avis.
De børn, der har en god historie til avisen, rækker hånden op og fortæller deres historie.
Du er sekretær og skriver historien ned.
Historierne i avisen kan suppleres med børnenes tegninger og billeder fra ugen, der gik.
Avisen placeres på en reol eller skrivepult på stuen. Her kan den læses af børn og forældre ved afhentningen.
Eksempler på historier:
Tip! Børn der har brug for støtte: Sprogligt udfordrede eller tilbageholdende børn, kan have udfordringer med at fortælle/genfortælle en historie. Vælg ind imellem et barn ud og observer, hvad barnet laver i løbet af dagen. Tag dette med i avisen og stil barnet enkle spørgsmål som: "Kunne du lide at fodre ænderne"? (Ja/nej spørgsmål) eller "Kunne du bedst lide ænderne eller legepladsen"? (enten/eller spørgsmål). Integrer barnets svar i avisens tekst.
Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Avisen kan bruges som pædagogisk dokumentation, brobygning i forhold til forældresamarbejde og til højtlæsning med fokus på dialogisk læsning. Det, at barnet selv har deltaget i de aktiviteter, som indholdet i avisen beskriver, gør det lettere at huske historierne - og motiverer til at bruge sproget.