Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at bruge forskellige skriveredskaber og derved får lyst til og mod på at eksperimentere med skrift og tegn.
Én af børns veje mod at blive opmærksomme på skrift, er deres erfaringer med selv at producere “mærker”, tegn, symboler samt bogstaver - og til dette skal de bruge værktøjer. En del af arbejdet med at understøtte børns møder med skrift er tidligt at præsentere dem for forskellige værktøjer.
I 4-6 års alderen har mange børn gjort sig erfaringer med forskellige materialer og værktøjer, der kan bruges til at skrive, tegne og lave andre udtryk med. Mange børn har opdaget, at der findes skrift og mange har også en fornemmelse af, at skriften kan bruges til noget. Deraf udspringer ofte en motivation til selv at bruge skrift til forskellige formål.
Nedenfor kan du se nogle pointer, du kan have i baghovedet, når børnene skal udforske skriveredskaber.
Følgende redskaber giver børn gode betingelser for at samle erfaringer med selv at producere skrift i hverdagen:
- Gratis postkort eller “Gokarts”
- Til/fra kort
- Papir delt ind i “felter” til produktion af tegneserier
- Gode blyanter
- Blyantspidser
- Viskelæder
- Linealer
- Stempler og stempelpude. Gerne stempler med bogstaver, da børn der ikke har lyst til selv at skrive bogstaver, kan motiveres til at bruge skrift ved at starte med at “stemple” i stedet for.
Mange børn i 5-6 års alderen vil bruge skrift til at:
- Skrive/tegne beskeder til personer der betyder noget særligt for dem
- Være opmærksomme på ord/bogstaver de kender fra deres dagligdag
- Opfatte deres skrevne navn og det bogstav de starter med som en del af deres identitet “Jeg starter med…”
- Eksperimentere med mange former for redskaber og materialer.
- Sætte beskeder sammen af f.eks. en tegning med enkelte ord eller bogstaver på.
TIP! Børn der har brug for støtte: Nogle børn bruger mere tid på cykler og fodbold end på kreative aktiviteter, hvilket giver dem færre erfaringer med skriveredskaber. Prøv at finde aktiviteter med skriveredskaber, som motiverer det enkelte barn. Man får nemlig også skriveerfaringer af at farvelægge et billede af en pokemonfigur eller skrive sit navn på et hjemmelavet kørekort til mooncars.