Hvad skal vi læse i vuggestuen og dagplejen?

Målet med aktiviteten er, at børnene får styrket deres læselyst og får sproglige erfaringer gennem læsning.

Hvad skal vi læse i vuggestuen og dagplejen?
Sprogområde: Opmærksomhed på skrift Alder 1-2 Deltagere 1 - 4

Bøger til de mindste

Børn på samme alder kan være vidt forskellige steder i deres sproglige udvikling. Ofte vil en stor del af børnene i 1-3 års alderen kommunikere med enkelte ord suppleret med gestik og kropssprog. Børnenes forhold til bøger og læsning varierer i høj grad alt efter deres erfaringer fra hjemmet. Er børnene vant til at omgås bøger vil de sandsynligvis have erfaring med, hvordan bogen skal vende, så den ikke vender på hovedet og hvordan man bladrer i en bog. Børn der har kendskab til bøger hjemmefra vil ofte have erfaringer med, at man ikke skal rive i sider lavet af papir, fordi de så kan gå i stykker. Hvis børnene ikke har erfaringer med bøger fra hjemmet, er ovenstående fokuspunkter gode at arbejde med.

 

 

 

Hvilke bøger skal vi vælge?

 

- Det er godt at vælge bøger, der rummer nye og ukendte ord, så børnene har mulighed for at lære nye. Gennem mange gentagelser og læsning af den samme bog igen og igen lærer børnene de nye ord.

 

- Det er en god ide at have robuste bøger, der kan tåle at blive udforsket af små børn. En del af bøgerne skal være tilgængelige i børnehøjde, så børnene selv kan få fat i dem og øve sig i at bladre og genkende historierne.

 

- Vælg bøger med enkle historier og meget gerne bøger om emner, der er genkendelige fra børnenes hverdag (f.eks. BOBBY bøgerne 1-3).

 

- Til de mindste børn er det godt med interaktive bøger med knapper og lyde, som børnene kan udforske.

 

- Børn, der ikke bruger så mange ord endnu, lærer meget om sprog ved at kigge i pegebøger sammen med en voksen. Når du som voksen sætter ord på det, barnet peger på, følger du barnets interesser, styrker motivationen og giver barnet mulighed for at lytte og lære af dine svar og kommentarer.

 

- Vælg gerne bøger med farvede virkelighedstro billeder, der fanger børnenes interesse (f.eks. BOBBY bøgerne 1-3).

 

 

 

Når I læser, opstår der gode muligheder for at:

 

- Tale om følelser

 

- Tale om årsager og forklaringer

 

- Tale om, hvad der måske kommer til at ske på de næste sider i bogen

 

- Stille spørgsmål og lade barnet pege

 

- Udvide og bygge videre på det barnet siger - f.eks. siger barnet "Ko" - udvid og byg videre ved f.eks. at sige "Ja, det er en stor ko. Koen er hvid og sort".