Målet med aktiviteten er at skabe forbindelse mellem tekster fra nærmiljøet og resten af verden. Samtidig har aktiviteten til formål at skabe forståelse for funktionen af skrift og tekster i børnenes omverden. Aktiviteten bidrager til det fysiske sprogmiljø.
Til aktiviteten skal I bruge:
- Papir eller pap til plakater.
- Blyanter, kuglepen eller andre skriveredskaber.
- Tape eller lim til at sætte tekster på plakater.
I denne aktivitet hjælper børnene med at lave skilte, der kan bruges rundt om på skolen. Det kan f.eks. være et "Åbent/Lukket skilt", en menu eller en prisliste til skoleboden. Det kan også være skilte og lister til klassen og/eller til SFO’en. Andre forslag til skilte kan være:
- Fri/Optaget skilt til puderummet
- Skilte til placering af madkasser (frokost/eftermiddag)
- Navneskilte til bordene
- Skilt til klassens dør (f.eks. 0. B)
- Skilte med regler for hvordan vi taler sammen i klassen
- Skilte/lister med fødselsdage
Tag en snak om hvilke skilte børnene kender fra deres hverdag, hvor de forskellige skilte optræder og hvad deres budskaber er.
Lad de skilte børnene kender fra deres hverdag være inspiration til børnenes egen produktion af skilte.
Undervejs i produktionen af skiltene kan du som underviser tale med børnene om:
- Hvad teksten på det enkelte skilt skal kunne/hvad den skal bruges til.
- Hvad der skal være med i teksten, for at den kan bruges til det formål.
- Om børnene har set tekster magen til andre steder (f.eks. et Optaget/Fri skilt på toiletter mm.)
TIP: Kobling til læsning og skrivning:
- Gør børnene opmærksomme på særlige kendetegn ved teksterne på plakaterne og skiltene.
- Gennemgå bogstaverne og bogstavernes lyde i vigtige ord fra plakaterne og skiltene.