Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med ord, der har betydning og relevans i skolesammenhæng. Ved at gå på opdagelse efter ordene er børnene aktive i egen læring og får oplevelser, der gør det nemmere for dem at huske ordenes betydning. Når børnene kender til ord, der ofte bruges i skolesammenhæng, får de bedre forudsætninger for at indgå i skolens sociale og faglige fællesskaber.
Denne aktivitet egner sig rigtig godt til skolestart, da børnene kommer rundt på skolen og får set en masse af skolens forskellige lokaler og faciliteter.
Til aktiviteten skal I bruge materialet “Bingospil”, som du kan hente nedenfor. Print så alle børn kan få et eksemplar, eller så der er nok til mindre grupper.
Del børnegruppen ind i hold så de går sammen i mindre grupper eller to og to. Hvert hold får en spilleplade og en blyant.
Lad børnene gå på jagt efter tingene på spillepladen rundt omkring på skolen. På den måde får de knyttet forskellige ord til konkrete genstande.
Tip! Børn med brug for støtte:
Sprogligt udfordrede børn kan have gavn af, at I gennemgår navnene på tingene på billederne, før I går i gang. Sørg for at tydeliggør betydningen af ordene og beskriv også gerne tingenes funktioner.