Fordybelse i læsning

Målet med aktiviteten er at præsentere barnet for nye ord og begreber gennem højtlæsning og dialog.



Fordybelse i læsning
Sprogområde: Ordforråd Alder 3-8 Deltagere 1 - 4

Sådan gør du

Læsning giver dig en god mulighed for at bruge sproget sammen med børn og introducere nye spændende ord og vendinger i samtaler om bogens indhold.

  1. 1

    Vælg en emnebog ud fra barnets eller børnegruppens interesser.

  2. 2

    Under læsningen sørger du for at stoppe op og fokusere på forskellige aspekter af teksten sammen med barnet/børnene.

  3. 3

    Tip: Hvis emnet er biler, kan fokuspunkter f.eks. være:

     

    Fakta: hvad laver en mekaniker, hvilke former for værktøj bruger han?

    Forestilling: hvordan er det mon at være mekaniker? Bliver man mon beskidt? 

    Forklaring: Hvorfor mon mekanikeren skal bruge den der skruenøgle? Hvorfor har han olie på tøjet?

    Personligt: Kunne du tænke dig at være mekaniker? Hvorfor?

  4. 4

    TIP! Børn der har brug for støtte:

    Børn der har sproglige udfordringer, kan have svært ved at svare på spørgsmål, der giver mange valgmuligheder - som f.eks. "HV" spørgsmål (hvem-hvad-hvor). Prøv i stedet at stille barnet ja/nej spørgsmål, eller enten/eller spørgsmål ("var det den røde eller blå bil..."). Husk også, at barnet lærer meget af at høre dig bruge sproget, når du fortæller om teksten. 

  5. 5

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen:

    Gør det til en god vane at spørge ind til oplevelser, børnene har haft - både oplevelser i form af læsning, film, biograf, ture mv. Tilpas spørgsmålene til det enkelte barn - nogle børn er meget reflekterende og har et rigt sprog, som kan udfolde deres oplevelser - andre har brug for at kunne få fornemmelsen af, at de fortæller, men skal støttes af den voksne med ja/nej eller enten/eller spørgsmål.