Målet med aktiviteten er, at børnene bliver præsenteret for nye ord i meningsfulde sammenhænge.
Denne leg er rigtig god i ventesituationer - mens I venter på maden eller bussen, eller mens I venter på, at alle har fået tøj på, når I skal på legepladsen. Børnene øver sig i kommunikative kompetencer som turtagning og fælles opmærksomhed. Samtidig bruger de ordforrådet aktivt og udfordres i at huske og tolke på de ord, andre bruger.
Første gang legen leges, starter du med at tænke på et dyr (gerne et dyr, som barnet/børnene kender).
Du siger f.eks.: “ jeg tænker på et dyr”.
Børnene skiftes herefter til at gætte, hvilket dyr du tænker på ved at stille spørgsmål - f.eks.: “er det et stort dyr”, “er det et lille dyr”, “har dyret vinger” osv.
Når dyret er gættet, er det et barns tur til at tænke på et dyr, som du og de andre børn, skal gætte.
TIP! Børn der har brug for støtte:
Når barnet skal gætte: Giv ledetråde
Når barnet skal tænke på et dyr: Barnet fortæller den voksne hvilket dyr, det tænker på. Den voksne støtter barnet verbalt, når de andre børn gætter.
TIP! Integrerbarhed i hverdagen:
Legen kan udføres på alle tidspunkter i hverdagen, hvor I finder en anledning.