Hvad gemmer sig i posen? ("Skolestart")

Målet med aktiviteten er, at børnene øver sig i at lytte til informationer fra en kammerat, at bruge sine ord til at forklare noget bestemt til en kammerat, samt at mestre turtagning. Børnene får også dybdegående fokus på bestemte ord og får mulighed for at knytte ord til konkrete oplevelser.

 

Hvad gemmer sig i posen? ("Skolestart")
Sprogområde: Ordforråd Alder 5-8 Deltagere 4 - 30

Sådan gør I

I skal bruge små poser - stofposer eller papirsposer - og forskellige små ting, der har med FSFO og skole at gøre. Det kan f.eks. være ting fra penalhuset, små bøger, spil, legetøj eller navneskilte.

 

Du kan nu putte én genstand i hver pose - sørg for, at der er en pose til hvert barn.

  1. 1

    Giv alle børn en lille pose med en genstand i. Det enkelte barn må nu kigge i posen, men uden at fortælle de andre hvad der er i.

  2. 2

    Børnene går rundt mellem hinanden med deres poser. På et tidspunkt siger du "STOP" og alle børn finder en samtalepartner (den person de står tættest på).

  3. 3

    De to samtalepartnere beskriver efter tur for hinanden, hvad der er i deres pose - UDEN at nævne navnet på genstanden. Når første genstand er gættet, er det det andet barns tur til at beskrive sin genstand.

  4. 4

    Eksempel på beskrivelse:

    "Jeg har noget i min pose, der kan bruges til at sætte to stykker papir sammen. Man skal trykke den hårdt sammen for, at den virker. Man skal passe på ikke at gøre trykke den sammen om sin finger. Den er lavet af metal. (Svaret er en klipsemaskine).

  5. 5

    TIP! Børn der har brug for støtte:

    Børn med begrænset ordforråd eller børn, der er ved at lære dansk, kan være udfordrede i denne aktivitet. Før I går i gang, kan du lade barnet vælge den genstand, han/hun helst vil fortælle om. På den måde sikrer du, at barnet får en god oplevelse med aktiviteten.

  6. 6

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen: I forhold til at styrke børns ordforråd, er strategien "at tale rundt om ordet" en anerkendt metode. Når man "taler rundt om ordet", stiller man spørgsmål som:

     - hvordan ser det ud?

     - hvordan lugter det?

     - hvad bruger man det til?

    osv.

    Metoden giver børnene flere "knager" at hænge ordet op på, styrker chancen for, at barnet husker ordet og giver dem strategier til at forklare sig, hvis der er et ord, de ikke lige kender/kan huske.