Hvad passer sammen?

Målet med aktiviteten er at skabe grundlag for dialog om forskellige genstande fra barnets hverdag. Målet er, at barnet præsenteres for ord fra forskellige ordklasser i jeres samtale. Dette sikres ved, at du beskriver genstandes funktion, udseende, kendetegn osv.

 

Hvad passer sammen?
Sprogområde: Ordforråd Alder 3-6 Deltagere 2 - 8

Sådan gør du

Et klassisk vendespil og så alligevel ikke. I denne udgave af vendespillet, består et stik af to billeder af genstande, der passer sammen - altså ikke to ens billeder.

F.eks. passer "fod" med "strømpe", "sø" med "fisk", "gorilla" med "banan" osv.

 

Print materialet her

  1. 1

    Læg alle billederne på bordet med bagsiden opad.

  2. 2

    Et barn starter med at vende to kort. Passer de to kort sammen, får barnet et stik og må prøve igen. Passer de to kort ikke sammen, er det næste barns tur.

  3. 3

    Spillet er slut, når der ikke er flere kort på bordet.

  4. 4

    TIP: Tal med børnene om, hvad der er på billederne - og gerne hvordan de to billeder i et stik “passer” sammen.

     

    F.eks.: “Ja, det er en tandbørste. Det er en blå tandbørste. Den bruger man til at børste tænder med. Man kommer tandpastatandbørsten. Tandpastaen vasker Karius og Baktus væk. Kender I Karius og Baktus?”.

  5. 5

    TIP! Børn der har brug for støtte:

    Sprogligt udfordrede børn kan have svært ved at deltage i denne aktivitet. Det kan virke abstrakt at skulle finde noget, der passer sammen. Du kan derfor starte med at finde to ting, som passer sammen, og derefter tale med barnet om, HVORFOR de passer sammen. På den måde skaber du gode vilkår for at forstå meningen med aktiviteten.

  6. 6

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen: 

    Aktiviteten er en kategoriseringsaktivitet. Kategorisering er et vigtigt værktøj i forhold til at støtte børns udvikling af ordforråd. I hverdagen findes mange muligheder for at kategorisere med børn:

     - vi spiser mange forskellige ting...men det er alt sammen mad.

     - vi iklæder os mange forskellige ting, men det er alt sammen tøj.

    Når vi fremhæver sammenhænge mellem forskellige ord, hjælper vi barnet med at bygge "semantiske netværk", som hjælper til at huske nye ord - og gør det lettere at finde ordene frem, når man skal bruge dem.