Målet med denne aktivitet er, at børnene gennem arbejdet med ordene bliver opmærksomme på ordenes betydning - og opmærksomme på, at man kan forstå ordene på forskellige måder. Samtidig er et mål med aktiviteten, at børnene styrker deres sociale forståelse og får nemmere ved at sætte ord på egne følelser samt at genkende og reagere på andres følelser.
Denne aktivitet omfatter ord, som relaterer sig til forskellige aspekter af det at have et venskab - både de positive og de negative.
Børn hører og bruger mange ord i deres hverdag - nogle gange bruger de også ord uden helt at kende ordenes betydning. Måske forstår/bruger børnene i gruppen nogle ord forskelligt og tillægger dem forskellig betydning. Det kan derfor være en god ide at kigge nærmere på, hvordan børnene forstår de ord, de bruger i hverdagen.
Har I mulighed for at lave aktiviteten i mindre grupper af børn, får det enkelte barn mere ud af aktiviteten. Det kan dog også sagtens give mening, at tale om ordene i den samlede børnegruppe, da det styrker børnegruppens "fælles sprog".
Læs et af ordene op og læg svarmulighederne med illustrationer på bordet, så børnene kan se dem.
Læs de forskellige svarmuligheder op.
Lad børnene reflektere over de forskellige svarmuligheder og komme med deres bud på, hvad ordet betyder.
Det er en god idé ikke at definere et korrekt svar, men i stedet være nysgerrig på og tale med børnegruppen om deres forståelse af ordene.
Du kan selv byde ind og argumentere for, hvordan du forstå ordet. Fortæl eventuelt hvordan du bruger ordet og i hvilke sammenhænge.
TIP! Børn der har brug for støtte: Børn med sproglige udfordringer, eller børn der er i gang med at lære dansk, har brug for en grundig forklaring af venskabsordenes betydning, inden i går i gang. Start med et ord, f.eks. "Respekt". Tal med børnene om ordet, spørg ind til hvad de tror ordet betyder og fortæl hvad ordet betyder for dig. Nu kan i kigge på de forskellige billeder og tale om ordets betydning ud fra dem.
TIP! Integrerbarhed i hverdagen: Når I har arbejdet med venskabs ordene kan I hænge materialet op på stuen eller i klassen, så børnene selv kan udforske dem og bygge videre på samtalerne. I kan også bruge kortene i UUV til at få snakket om specifikke episoder I har haft i klassen.