Hvad er det, jeg mangler?

Målet med aktiviteten er, at barnet får erfaringer med at forestille sig en bestemt ting ud fra en beskrivelse. Barnet øver sig i at lytte opmærksomt til det sproglige indhold i det en anden person siger.

 

Hvad er det, jeg mangler?
Sprogområde: Sprogforståelse Alder 5-6 Deltagere 2 - 8

Sådan gør du

Aktiviteten er  god til “venteperioder” - f.eks. mens der ventes på maden, eller før alle er kommet ind til samling.

  1. 1

    Du siger f.eks.: “hvad mangler jeg, hvis jeg har fire hjul?”

  2. 2

    Børnene kan række hånden op og sige: “så mangler du et bagagerum”.

  3. 3

    Legen fortsætter, indtil I sammen har bygget en hel bil ved at benævne bilens forskellige dele.

  4. 4

    Fortsæt eventuelt med dele til: et hus, en hund, et menneske, en drage mv.

  5. 5

    TIP! Børn der har brug for støtte: Aktiviteten kan være svær for sprogligt udfordrede børn elle børn der er ved at lære dansk. Det kan være svært for børnene at gennemskue, hvad aktiviteten går ud på. Prøv at vend aktiviteten om, så i starter med at nævne en genstand, f.eks. cykel, og nævn så ALT hvad du ved om, og hvad de hører til en cykel.

  6. 6

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen:  I forhold til at støtte børn i at opbygge ordforråd er det "at tale rundt om ordet" en effektiv startegi. Dette giver børnene "flere knager" at hænge ordet op på og gør det nemmere at huske ordet. Brug metoden når I introducerer børnene for nye ord.