Kongens efterfølger

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at lytte til og forstå en mundtlig besked - og at handle på den.

 

Kongens efterfølger
Sprogområde: Sprogforståelse Alder 3-6 Deltagere 2 - 15

Sådan gør du

Denne gode og enkle leg er god til at understøtte sprogforståelsen. Man skal blot huske at sætte ord på det, man gør, så barnet får mulighed for at se handlingen og koble det med det, der bliver sagt. Legen giver den voksne god mulighed for at lægge mærke til hvilke børn, der forstår instruktioner og hvilke børn, der har brug for lidt ekstra hjælp.

 

Legen kan bygges op omkring en historie, der først er læst højt for børnene - således at hovedpersonen ikke er “kongen”, men en person fra bogen.

  1. 1

    Du starter med at være hovedpersonen og siger f.eks: "Den første bukkebruse trippede over broen...trip, trap, trip, trap.”

  2. 2

    Børnene skal nu trippe ligesom dig.

     

    Tip: Her kan du være opmærksom på hvilke børn, der forstår instruktionen, og hvilke børn der har brug for hjælp til at forstå.

  3. 3

    Herefter kan børnene skiftes til at være hovedperson eller du kan fortsætte, hvis det vurderes, at det er for udfordrende for børnene i børnegruppen at påtage sig “hovedrollen”.