Naturbingo "Efterår"

Målet med denne aktivitet er, at børnene får erfaringer med ord, der knytter sig til efteråret. Når I sammen ser på billederne, og børnene efterfølgende ser, føler, dufter og i det hele taget oplever de forskellige genstande med sanserne, får børnene en dybere forståelse af ordenes betydning.

 

Denne aktivitet styrker både børnenes ordforråd og sprogforståelse, så du finder den også under "Ordforråd"

Naturbingo "Efterår"
Sprogområde: Sprogforståelse Alder 3-8 Deltagere 1 - 30

Sådan gør I

Print naturbingo-pladen herunder i et enkelt eksemplar, eller en til hvert barn i børnegruppen.

 

Gå på opdagelse i skov, park eller på legeplads og se om I kan finde de forskellige genstande på bingo-pladen.

 

Print bingopladen her

  1. 1

    Tip! Børn der har brug for særlig støtte:

    Du kan hjælpe børn, der har behov for særlig sproglig støtte på følgende måder: Når I leder efter genstandene fra bingo-pladen, kan du gentage ordene mange gange for barnet: “Ja, se - det er en snegl..det er ligesom sneglen på billedet, men den der snegl, den er død! Har du set sådan en snegl før?”. Du kan også gentage og udvide det, barnet siger - f.eks. Barn: “negl’”. Dig: “Ja, SNEGL, det er rigtigt...det er en snegl!”.

  2. 2

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen:

    Det er generelt en god ide at bruge de ord, der relaterer sig til årstiderne sammen med børnene. Det er det, fordi børn lærer ordenes betydning bedre, når de kan knytte dem til nære genstande og/eller oplevelser. Efteråret byder altså på unikke muligheder for at forstå betydningen af ord som “kastanje” og “græskarmand”, da det er på denne tid af året, at børnene ser, oplever og sanser de genstande, der knytter sig til ordene. Lav gerne tema med efterårs-ord og brug både billeder, sange, udflugter og konkrete genstande som repræsenterer efteråret. På den måde lærer børnene de nye ord at kende gennem forskellige medier og modaliteter.