Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Bag et bogstav

Målet med aktiviteten er, at børnene får kendskab til bogstavernes udseende gennem sanseindtryk og kropslige erfaringer.

Bag et bogstav
Sprogområde: Bogstavkendskab
Alder 3-6
Deltagere 4 - 8

Sådan gør du

En hyggelig aktivitet hvor børnene knytter bogstavernes visuelle udtryk sammen med de gode oplevelser fra aktiviteten.

 

 Til aktiviteten skal I bruge kageudstikkere med form af alfabetets bogstaver.

  1. 1

    Lav en trylledej, en kagedej eller find frugt frem, som I kan udstikke bogstaver i.

  2. 2

    Udstik alfabetet, børnenes navne eller andre ord, I sammen finder på.

  3. 3

    Tip! Børn der har brug for støtte:

    Aktiviteten er ideel til børn, der har brug for støtte, da formene sikrer et flot resultat. Det er ikke så vigtigt, at børnene kender bogstavernes navne og lyde, men du kan som voksen tilføje det sproglige element til aktiviteten. Benævn navnet på de bogstaver, der findes i barnets navn og sig også bogstavlydene højt for barnet.

  4. 4

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen:

    Brug børnenes dej-navne til at pynte op med rundt omkring på stuen

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere