Hvad er grammatik for en størrelse?
Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler for de yngste børn f.eks. om brugen af ental/flertal (en bold/flere bolde), ejefald (Bobbys klods/Aias klods) og brugen af nutid/datid (jeg leger/i går legede jeg).
Gå til oversigten over aktiviteter her
- Vælg kategorien "Grammatik" for at se alle de aktiviteter, der har fokus på grammatik.
Tips & Tricks
Leg med ental og flertal når barnet hjælper med at dække bord. Spørg fx. “Hvor mange knive skal vi bruge?”. "Skal vi have én kniv eller flere knive?"
Lad barnet høre længere sætninger, når I læser bøger. Når barnet kender bogen godt, kan du holde pause i historien og spørge barnet, hvad der sker. Siger barnet f.eks: "katten hopper" kan du udbygge barnets sætning ved at sige "ja, katten hopper ned fra træet."
Snak om det, barnet viser interesse for på turen. Brug dit almindelige talesprog. Eksempel: Barn: "Se, fugle". Voksen: "Ja, jeg kan godt se fuglene. De sidder oppe i træet...hvad mon de laver der oppe?". Vær opmærksom på, at barnet forstår, hvad du siger.
Styrk dit barns forståelse af hv-spørgsmål, når I sidder med en skærm. Lad barnet være eksperten ved, at du stiller spørgsmål som f.eks. "Hvad sker der nu?", "hvorfor skete det?", "hvordan gjorde du det?".
Milepæle
Milepælene beskriver den gennemsnitlige sproglige udvikling. Når du læser om milepælene, skal du altså være opmærksom på, at børn udvikler sig i forskellige mønstre, at sprogudviklingen som regel foregår i bølger og, milepælene netop beskriver et gennemsnit.