Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Bogstavjagten

Målet med aktiviteten er, at børnene bliver nysgerrige på og genkender nogle af bogstavernes udseende.

 

Bogstavjagten
Sprogområde: Bogstavkendskab
Alder 5-8
Deltagere 4 - 30

Sådan gør du

Denne leg er god at lege med en mindre børnegruppe indenfor - eller med en stor børnegruppe udenfor. Hvis I er mange om legen, kan børnene inddeles i grupper.

 

Print materialet her

  1. 1

    Print, klip og laminer alle bogstaver i alfabetet (print evt. bogstaverne ovenfor).

  2. 2

    Gem bogstaverne forskellige steder - inde og/eller ude på mere eller mindre svære gemmesteder.

  3. 3

    I kan nu lege legen på forskellige måder - afhængig af børnegruppen:

    - Bed børnene om at finde alle bogstaverne i alfabetet.

    - Bed børnene om at finde et bestemt bogstav.

    - Bed børnene om at finde de bogstaver, der danner et bestemt ord (IS, KO osv.).

  4. 4

    Tip! Børn der har brug for støtte:

    Aktiviteten kan være svær for børn, der ikke interesserer sig for eller har erfaringer med bogstavernes navne, udseende og de lyde, der knytter sig til dem. Start med et enkelt bogstav - evt. forbogstavet i et enkelt barns navn og gem kun det ene bogstav. Kig på bogstavet før I går på jagt og tal om, hvordan det ser ud ("L ligner en støvle"). 

  5. 5

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen:

    Hav bogstaver tilgængeligt visuelt som en del af indretningen. Hav dem f.eks. på plakater, på perler, magneter, udstikkerforme til modellervoks...kun fantasien sætter grænser. Det giver børnene mulighed for, at eksperimentere med skriften og få erfaringer med bogstavernes visuelle udtryk.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere