Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Fotografen

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at fortælle om noget, der interesserer dem og oplever, at andre er interesserede i at høre deres fortællinger.

 

Fotografen
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 3-6
Deltagere 1 - 30

Sådan gør du

  1. 1

    En børnegruppe samles, og børnene får en tablet hver, eller deles om en tablet to og to.

  2. 2

    Børnene vælger et motiv fra børnehuset, som de tager et billede af. Det skal være en ting, der betyder noget for børnene eller måske et sted, hvor de særligt godt kan lide at lege.

  3. 3

    Print børnenes billeder ud og gør noget ud af dem - ram dem ind og udstil dem i børnehuset.

  4. 4

    Lad børnene fortælle historien bag billederne - hvorfor de har valgt netop dét motiv.

  5. 5

    Skriv børnenes historie ned og placer den ved siden af billedet.

  6. 6

    Tip! Børn der har brug for særlig støtte: Det kan være abstrakt for nogle børn at skulle finde noget "der betyde noget for dem". Hjælp barnet med at finde "det legetøj du bedst kan lide at lege med". Gå med barnet og hjælp med at finde og fotografere legetøjet. Det kan også være svært for nogle børn at svare på "hvorfor" et stykke legetøj er sjovt at lege med. Hjælp barnet med at formulere sig ved f.eks. at spørge. "Kan den kæmpe (en action-figur)? Leger du kamp med den sammen med andre?". På den måde kan du hjælpe barnet med at lave en lille fortælling på baggrund af de enkle input, barnet kommer med.

  7. 7

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: I mange dagtilbud tages der billeder af hverdagssituationer og når der er ture ud af huset. Det er en god samtalestarter at inddrage børnene i at udvælge de motiver, i tager billeder af. På den måde får i også et godt blik for børnene interesser. Spørg til hvorfor børnene vælger bestemte motiver og hvad der er særligt og interessant ved de motiver de vælger.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere