Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Gå i dybden med historien

Målet med aktiviteten er, at børnene får mulighed for at fordybe sig i en fortælling over længere tid - at børnene får mulighed for at involvere sig i den samme fortælling ved både at lytte, selv fortælle og udtrykke fortællingen kreativt.

 

Gå i dybden med historien
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 5-8
Deltagere 4 - 15

Sådan gør du

Vælg et tema i form af et lille stykke historie fra den by, hvori børnehuset ligger. Planlæg en tur til et sted, der har betydning for historien og lav forskellige aktiviteter omkring historien i børnehuset. 

 

OBS. Denne aktivitet er et forløb, der strækker sig over flere dage - måske fordelt på flere uger.

 

Her er et eksempel på, hvordan et forløb kan skrues sammen.

  1. 1

    I Odense besøgte en gruppe børn St. Knuds Kirke og så Kong Knuds skelet i krypten. Børnene fik fælles oplevelser og erfaringer på turen. De knyttede synet af Kong Knuds knogler med den historie, de voksne fortalte om kongemordet.

  2. 2

    I de kommende uger arbejdede børnene på at lave en model af Kong Knuds knogler. De havde en lille model af et skelet og fik hver især til opgave at lave en knogle i hvidt ler. Én lavede kraniet, én hånden, én lårbensknoglen osv. 

     

    Knoglerne blev lagt i en fin æske.

  3. 3

    Kong Knuds knogler blev udstillet i en glasboks i vindueskarmen i børnehuset. Her havde forældrene mulighed for at se børnenes fælles værk og fortællingen blev igen sat i spil, når børnene fortalte historien om Kong Knud til deres forældre.

  4. 4

    Under arbejdet blev Kong Knuds historie fortalt igen og igen både i dialog mellem børn og voksne og børnene imellem. På den måde udviklede børnegruppen en fælles historie, som de alle havde indflydelse på - baseret på egne oplevelse og erfaringer.

  5. 5

    TIP! Børn der har brug for støtte: Aktiviteten er god til børn der har sproglige udfordringer eller børn, der er ved at lære dansk. Derudover er den god til børn, de har svært ved at koncentrere sig lang tid af gangen, fordi aktiviteten deles op i en række "bidder". På den måde frigives tid imellem informationenerne, hvor børnene kan bearbejde og lege elementer fra historien de har hørt. Giv udfordrede børn ekstra sproglig opmærksomhed og vær opmærksom på, om de har brug for at få forklaret nogle elementer. Det er godt at være opmærksom på, at uro og manglende koncentration, kan bunde i, at barnet ikke kan følge med i historien.

  6. 6

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen: Generelt er der mange sproglige gevinster ved at arbejde temabaseret i perioder. Gentagelser er en af nøglerne til udvidelse af ordforråd, styrkelse af sprogforståelse samt grammatiske kompetencer. En anden nøgle er, at høre ord brugt i forskellige sammenhænge. Alle disse fordele realiseres i temabaserede oplevelser, som kan arrangeres i dagtilbuddet eller skolens hverdag over perioder.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere