Gå i dybden med historien
Målet med aktiviteten er, at børnene får mulighed for at fordybe sig i en fortælling over længere tid - at børnene får mulighed for at involvere sig i den samme fortælling ved både at lytte, selv fortælle og udtrykke fortællingen kreativt.

Sådan gør du
Vælg et tema i form af et lille stykke historie fra den by, hvori børnehuset ligger. Planlæg en tur til et sted, der har betydning for historien og lav forskellige aktiviteter omkring historien i børnehuset.
OBS. Denne aktivitet er et forløb, der strækker sig over flere dage - måske fordelt på flere uger.
Her er et eksempel på, hvordan et forløb kan skrues sammen.
-
1
I Odense besøgte en gruppe børn St. Knuds Kirke og så Kong Knuds skelet i krypten. Børnene fik fælles oplevelser og erfaringer på turen. De knyttede synet af Kong Knuds knogler med den historie, de voksne fortalte om kongemordet.
-
2
I de kommende uger arbejdede børnene på at lave en model af Kong Knuds knogler. De havde en lille model af et skelet og fik hver især til opgave at lave en knogle i hvidt ler. Én lavede kraniet, én hånden, én lårbensknoglen osv.
Knoglerne blev lagt i en fin æske.
-
3
Kong Knuds knogler blev udstillet i en glasboks i vindueskarmen i børnehuset. Her havde forældrene mulighed for at se børnenes fælles værk og fortællingen blev igen sat i spil, når børnene fortalte historien om Kong Knud til deres forældre.
-
4
Under arbejdet blev Kong Knuds historie fortalt igen og igen både i dialog mellem børn og voksne og børnene imellem. På den måde udviklede børnegruppen en fælles historie, som de alle havde indflydelse på - baseret på egne oplevelse og erfaringer.
-
5
TIP! Børn der har brug for støtte: Aktiviteten er god til børn der har sproglige udfordringer eller børn, der er ved at lære dansk. Derudover er den god til børn, de har svært ved at koncentrere sig lang tid af gangen, fordi aktiviteten deles op i en række "bidder". På den måde frigives tid imellem informationenerne, hvor børnene kan bearbejde og lege elementer fra historien de har hørt. Giv udfordrede børn ekstra sproglig opmærksomhed og vær opmærksom på, om de har brug for at få forklaret nogle elementer. Det er godt at være opmærksom på, at uro og manglende koncentration, kan bunde i, at barnet ikke kan følge med i historien.
-
6
TIP! Integrerbarhed i hverdagen: Generelt er der mange sproglige gevinster ved at arbejde temabaseret i perioder. Gentagelser er en af nøglerne til udvidelse af ordforråd, styrkelse af sprogforståelse samt grammatiske kompetencer. En anden nøgle er, at høre ord brugt i forskellige sammenhænge. Alle disse fordele realiseres i temabaserede oplevelser, som kan arrangeres i dagtilbuddet eller skolens hverdag over perioder.

Tips og tricks
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.