Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvad sker der mon her? ("Skolestart")

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at fortælle en historie med begyndelse, handling og afslutning ved at kigge på forskellige situationer. Børnene får på den måde mulighed for at bruge deres fantasi til at forestille sig et hændelsesforløb og fortælle andre om det.

 

Hvad sker der mon her? ("Skolestart")
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 5-8
Deltagere 1 - 15

Sådan gør I

Til denne aktivitet skal I bruge situationsbilledet “hvad sker der i skolegården”, som du kan hente herunder. Print billedet ud på A4 eller A3 - eller få det lavet i plakatstørrelse (laminer det evt for et mere holdbart resultat). Sæt dig med en lille gruppe børn eller del hele børnegruppen op i mindre grupper, som hver får et billede.

 

Hent billedet her 

  1. 1

    Læg billedet på et bord, så alle børn i gruppen kan se det.

  2. 2

    Lad på skift børnene vælge en situation på billedet, som de finder spændende.

  3. 3

    Lad første barn i gruppen fortælle om den situation, han/hun har valgt. Lad barnet komme med et bud på, hvad der er gået forud for situationen, og hvordan han/hun tror, situationen ender.

     

    Eksempel:

    Et barn vælger situationen på klatrestativet, hvor en dreng skubber en anden dreng. 

     

    1) barnet beskriver situationen - at der er en dreng, der skubber en anden dreng.

    2) barnet kommer med et bud på, hvad der er sket tidligere - måske er drengene uvenner, måske legede de fange, eller...? 

    3) Barnet kommer med et bud på, hvordan situationen ender - måske falder drengen ned og slår sig? Måske griber den anden dreng ham, før han falder? Måske kommer der en voksen og hjælper, eller...?

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere