Hvad sker der mon her? ("Skolestart")
Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at fortælle en historie med begyndelse, handling og afslutning ved at kigge på forskellige situationer. Børnene får på den måde mulighed for at bruge deres fantasi til at forestille sig et hændelsesforløb og fortælle andre om det.

Sådan gør I
Til denne aktivitet skal I bruge situationsbilledet “hvad sker der i skolegården”, som du kan hente herunder. Print billedet ud på A4 eller A3 - eller få det lavet i plakatstørrelse (laminer det evt for et mere holdbart resultat). Sæt dig med en lille gruppe børn eller del hele børnegruppen op i mindre grupper, som hver får et billede.
-
1
Læg billedet på et bord, så alle børn i gruppen kan se det.
-
2
Lad på skift børnene vælge en situation på billedet, som de finder spændende.
-
3
Lad første barn i gruppen fortælle om den situation, han/hun har valgt. Lad barnet komme med et bud på, hvad der er gået forud for situationen, og hvordan han/hun tror, situationen ender.
Eksempel:
Et barn vælger situationen på klatrestativet, hvor en dreng skubber en anden dreng.
1) barnet beskriver situationen - at der er en dreng, der skubber en anden dreng.
2) barnet kommer med et bud på, hvad der er sket tidligere - måske er drengene uvenner, måske legede de fange, eller...?
3) Barnet kommer med et bud på, hvordan situationen ender - måske falder drengen ned og slår sig? Måske griber den anden dreng ham, før han falder? Måske kommer der en voksen og hjælper, eller...?

Tips og tricks
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.