Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvorfor? -Derfor!

Målet med aktiviteten er, at børnene øver sig i at se og forstå sammenhænge i situationer.

 

Hvorfor? -Derfor!
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 3-6
Deltagere 2 - 4

Sådan gør du

Sæt jer sammen og kig på billederne i de små historier, der består af hver to billeder. Kig på ét billede ad gangen, så historien udfolder sig langsomt. Vær tålmodig og giv tid til, at børnene kan bidrage til historien.

 

Print materialet her

  1. 1

    Print materialet. Alternativt kan I finde en billedbog eller kort med små billedsekvensen (sekvenskort).

  2. 2

    Opfordr børnene til at fortælle ved f.eks. at sige: “Drengen får en pakke. Hvordan ser han ud til at have det? Han ser spændt ud. Hvorfor tror I, at han er spændt?”

  3. 3

    Når I har talt og fortalt om de første billeder, går I videre til det næste, hvor du f.eks. kan støtte fortællingen ved at sige: “Nu åbner drengen pakken. Han river papiret af meget hurtigt. Hvorfor tror I, han gør det? Han er nok ivrig efter at se, hvad der er i pakken.”

  4. 4

    Spørg evt. videre, så I sammen kan afslutte historien: “Nu kan drengen se, hvad der er i pakken. Hvordan synes I, han ser ud? Ja, han ser glad ud. Hvorfor tror i, han er glad?”

  5. 5

    Tip! Til børn der har brug for særlig støtte: Hvis et barn har udfordringer med at byde ind i forhold til at afslutte historien, kan du hjælpe ved at give barnet valgmuligheder: "Er drengen sur eller glad?" Du kan også stille ja/nej spørgsmål som: "Kan han lide at få en gave?". For børn, der ikke har ordene, kan du være den sproglige rollemodel og fortælle historien med samtalekortene som visuel understøttelse. Barnet får sproglige erfaringer ved at høre sig fortælle den lille historie med start, handling og afslutning. Tal langsomt og tydeligt og tag øjenkontakt med barnet undervejs.

  6. 6

    Tip! Integererbarhed I hverdagen: De små historier, som samtalekortene udgør behøver ikke kun være en del af strukturerede aktiviteter. Du kan laminere kortene og hænge dem op i børnehøjde, så børnene har mulighed for at udforske dem, genfortælle de små historier og relatere dem til egne oplevelser. Grib børnenes interesse og gå ind i samtaler med dem, når de viser kortene interesse.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere