Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

INFO til FSFO og 0. kl. ("Skolestart")

Målet med at sætte fokus på historiefortælling er at give børnene redskaber til, og erfaringer med, at fortælle personlige historier og lytte til andres historier. Når børnene lytter til hinandens historier, opnår børnegruppen en højere grad af tolerance og forståelse for hinanden.

 

INFO til FSFO og 0. kl. ("Skolestart")
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 5-8
Deltagere 1 - 30

Hvad er historiefortælling, og hvorfor er det smart at arbejde med i overgangen fra børnehave til skole?

Når børn (og andre mennesker) fortæller historier, skaber de mening. At fortælle sin egen historie og lytte til andres historier giver mennesker mulighed for at finde mening i de ting, der sker i deres hverdag - hvorfor vi gør, som vi gør, og hvorfor vi er, som vi er. Når børn lytter til andres fortællinger, og byder ind med deres egne, bliver de aktive deltagere i de fællesskaber, de befinder sig i. For at børn kan formidle en historie verbalt, skal de have erfaringer med, at en historie er bygget op af en begyndelse, en midte og en slutning. De skal også have en viden om, hvornår noget giver mening at fortælle, hvem det giver mening at fortælle det ti,l og hvilken/hvor meget information modtageren har brug for, for at kunne forstå fortællingen (Thomsen:2011). Derudover kræver historiefortælling et ordforråd, der giver børnene mulighed for at udtrykke det, de gerne vil udtrykke.

 

Hvorfor er det smart at arbejde med historiefortælling i overgangen fra børnehave til FSFO?

 

Det er vigtigt, at børn bliver gode fortællere, så de kan få indflydelse på kulturen i de fællesskaber, hvor de befinder sig. Når børnene mødes i FSFO og 0. kl. kommer de ofte fra vidt forskellige kulturer og fællesskaber og med forskellige forudsætninger for at indgå i nye børnefællesskaber. For mange børn kan det være forvirrende at opleve, at de kulturer og rutiner, de har været vant til at begå sig i, pludselig forandres. Børnene har brug for at skabe nye fortællinger for at føle sig trygge. Når børnene får rum til at fortælle om deres oplevelser fra de kulturer, de kommer fra, er det med at til skabe forståelse hos alle de nye børn og voksne omkring dem. Den forståelse kan eksempelvis hjælpe til at begrænse mobning og eksklusion fra fællesskaberne. Samtidig kan det være med til at skabe et fundament for, at nye kulturer og fællesskaber kan opstå i FSFO og 0. kl.

 

Fra historiefortælling til dannelse af nye kulturer

 

Som voksen har du en vigtig rolle i forhold til at bygge bro mellem børnenes fortællinger og de kulturer, I ønsker at skabe blandt børnene i FSFO og 0. kl. Du kan særligt være opmærksom på, at alle børn bliver hørt og forstået. Herudover kan du være praktisk tovholder på at få skrevet brudstykker af børnenes fortællinger ned og få det hele samlet og gjort visuelt som et konkret grundlag for fælles regler i den nye kultur, børnene og I skal skabe sammen.

 

Du kan læse mere om det sprogpædagogiske arbejde ved skolestart her.



Følgende aktiviteter handler om historiefortælling og er særligt relevante for FSFO og 0. kl. (Link til aktiviteterne kan også findes nederst på denne side):

Find forløb og aktiviteter her på SprogØen

Når du søger efter aktiviteter til aldersgruppen 5-8 år, er alle aktiviteter, som er særligt relevante i FSFO og 0. klasse, markeret med teksten: "Skolestart" 

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere