Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Læs bøger med fokus på indhold

Målet med aktiviteten er, at barnet øver sig i at bruge fantasien og finde mod til at komme med sit eget bud på handlingen i en historie.

 

Læs bøger med fokus på indhold
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 3-6
Deltagere 2 - 4

Sådan gør du

Din rolle i aktiviteten er at være nysgerrig, lyttende og bruge tid på at tale om bogens billeder og detaljer på billederne.

 

Tip: Det er ikke nødvendigt at gå alle bogens sider igennem - enkelte sider er rigeligt.

  1. 1

    Vælg en kort bog med gode billeder (f.eks. Bobby bøgerne 1-3 år).

  2. 2

    Spørg ind til billederne, f.eks. "hvorfor gør han mon sådan?" eller "hvorfor ser han mon sådan ud?"

  3. 3

    Hjælp barnet med at skabe en sammenhæng i historien ved at sige: “Hvad sker der mon så på næste side?" eller “Hvad var det nu, der skete før?”.

  4. 4

    Bladr gerne frem og tilbage i bogen. Lad barnet bestemme tempoet.

  5. 5

    Ekstra: Leg evt historien “på gulvet”.

  6. 6

    Tip! Børn der har brug for særlig støtte: Denne aktivitet er rigtig god til børn, der har brug for særlig støtte i forhold til historiefortælling. Det er den fordi bogens billeder støtter historien visuelt, så barnet ikke kun hører historien fortalt, men også kan se handlingen på billederne. Når du lader barnet bestemme tempo, startsted osv., tager du udgangspunkt i barnets interesse, hvilket motiverer tilbageholdende børn. For børn, de har brug for særlig støtte er det en god ide at læse den samme bog og fortælle den samme historie mange gange. På den måde får barnet mulighed for at opbygge en ramme for fortællingen, som det med tiden vil kunne overføre på andre fortællinger.

  7. 7

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: For at motivere børnene til at genfortælle brudstykker af historier fra bøger, er det en god ide at være opmærksom på, at placere børnebøger i børnehøjde på stuen. Det giver børnene mulighed for at udforske bøgerne på egen hånd og finde deres favoritter. Indret et attraktivt hjørne til læsning, hvor bøger er tilgængelige og hvor der er blødt og rart at sidde. Vær ind imellem til stede i læseområdet, interesser dig for hvad de enkelte børn "læser" og indbyd til at være sammen om at kigge i bogen. Stil "HV" spørgsmål for at motiver barnet til at fortælle: "Hvad tror du så der sker? Hvem er det? Hvor mon han skal hen?".

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere