Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Min bedste ven ("Skolestart")

Målet med aktiviteten er, at børnene bruger historiefortælling som et redskab til at sætte ord på og reflektere over, hvad de forstår ved "en god ven". Hvilke egenskaber og kvaliteter har en god ven? Hvad gør jeg selv for at være en god ven? 

Min bedste ven ("Skolestart")
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 5-8
Deltagere 4 - 30

Sådan gør I

I skal bruge: papir og farver.

 

For at børnene kan få ro og mulighed for at fortælle deres historier, er det nødvendigt at skabe et rum, hvor en mindre gruppe børn sammen med en voksen kan finde ro til at tale og tegne. Måske har I en børnegruppe, hvor mange børn kan være i aktiviteten på samme tid - måske skal mindre grupper lave aktiviteten over flere dage. Her er du som voksen den bedste til, via din faglighed, at bedømme, hvad der vil være bedst for lige præcis jeres børnegruppe.

  1. 1

    Stil børnegruppen følgende spørgsmål:

     

    - Hvem var jeres bedste ven i børnehaven?

    - Hvorfor var han/hun jeres bedste ven?

    - Hvad kunne I godt lide ved ham/hende?

    - Hvad var jeres bedste leg sammen?

  2. 2

    Lyt til børnenes små historier og understøt undervejs. Brug åbne spørgsmål med hvad/hvor/hvorfor osv. til at motivere barnet til at udbygge sin fortælling.

  3. 3

    Bed nu børnene finde papir og farver. 

  4. 4

    Lad børnene tegne en situation med deres bedste ven fra børnehaven.

  5. 5

    Brug børnenes fortællinger som inspiration til en liste der viser, hvad børnegruppen opfatter som kvaliteter hos en god ven f.eks.:

     

    En god ven:

    ...slår ikke 

    ...er god til at finde på lege

    ...lyver ikke

    ...hjælper andre 

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere