Min bedste ven ("Skolestart")
Målet med aktiviteten er, at børnene bruger historiefortælling som et redskab til at sætte ord på og reflektere over, hvad de forstår ved "en god ven". Hvilke egenskaber og kvaliteter har en god ven? Hvad gør jeg selv for at være en god ven?

Sådan gør I
I skal bruge: papir og farver.
For at børnene kan få ro og mulighed for at fortælle deres historier, er det nødvendigt at skabe et rum, hvor en mindre gruppe børn sammen med en voksen kan finde ro til at tale og tegne. Måske har I en børnegruppe, hvor mange børn kan være i aktiviteten på samme tid - måske skal mindre grupper lave aktiviteten over flere dage. Her er du som voksen den bedste til, via din faglighed, at bedømme, hvad der vil være bedst for lige præcis jeres børnegruppe.
-
1
Stil børnegruppen følgende spørgsmål:
- Hvem var jeres bedste ven i børnehaven?
- Hvorfor var han/hun jeres bedste ven?
- Hvad kunne I godt lide ved ham/hende?
- Hvad var jeres bedste leg sammen?
-
2
Lyt til børnenes små historier og understøt undervejs. Brug åbne spørgsmål med hvad/hvor/hvorfor osv. til at motivere barnet til at udbygge sin fortælling.
-
3
Bed nu børnene finde papir og farver.
-
4
Lad børnene tegne en situation med deres bedste ven fra børnehaven.
-
5
Brug børnenes fortællinger som inspiration til en liste der viser, hvad børnegruppen opfatter som kvaliteter hos en god ven f.eks.:
En god ven:
...slår ikke
...er god til at finde på lege
...lyver ikke
...hjælper andre

Tips og tricks
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.