Naturfortællinger
Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at bruge deres fantasi til at skabe en fortælling med udgangspunkt i en bestemt genstand.

Sådan gør du
Denne aktivitet kan med fordel laves som et forløb over et par dage.
-
1
Gå en tur i skoven, parken eller andre naturområder tæt ved børnehuset.
-
2
Bed børnene om at finde ting, som de synes, er spændende. Det kan være fjer, kogler, pinde, sten nødder mv.
-
3
Når I kommer hjem lægges alle tingene frem, så I kan tale om dem - hvad det forskellige er, og hvorfor børnene har valgt dem.
-
4
Lad børnene tegne en tegning, der knytter sig til den genstand, de har fundet. Tegningen skal helst vise en historie.
-
5
Du kan støtte børnenes fortælling ved at stille spørgsmål som:
“Hvorfor tror I, at fuglen tabte fjeren? Måske var den oppe og slås? Måske havde den det varmt?”
“Hvorfor tror I, at der er hul i stenen? Måske er der et dyr, der har bidt i den? Måske er der en stenaldermand, der har hakket hul i den engang?”
-
6
TIP! Børn der har brug for særlig støtte: For nogle børn vil det være en for abstrakt øvelse, at skulle udtænke og tegne en fortælling om noget de har fundet eller oplevet i naturen. For at støtte kan du tage billeder på turen og af de ting børnene finder. Du kan spørge barnet, om det kan huske, hvad der er på billedet og fortælle lidt om det. Derefter kan du skrive barnets kommentar ned på billedet. Barnet kan med fordel få billedet med tekst med hjem, så det kan fungere som en samtalestarter med familiemedlemmer.
-
7
Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Ting i finder på legepladsen, og på andre ture ud af huset kan altid fungere som samtalestartere og kan med fordel tildeles STOR opmærksomhed. Det er tit de små ting, der gør stort indtryk på børn - et agern, en svamp osv. Tag gerne billeder af det BØRNENE finder og synes er interessant. Stilladser samtalerne om de forskellige ting med "HV spørgsmål" til de ældste og sprogligt stærke: "Hvad mon det er? Hvor mon den kommer fra? Hvad mon den smager af?" Hvad mon den spiser?". Silladser de mindste og sprogligt tilbageholdende med ja/nej spørgsmål eller valgmuligheder: "Tror du, at man kan spise den? Hvilken en synes du er flottest?".

Til forældre
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.