Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Naturfortællinger

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at bruge deres fantasi til at skabe en fortælling med udgangspunkt i en bestemt genstand.

 

Naturfortællinger
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 3-6
Deltagere 1 - 30

Sådan gør du

Denne aktivitet kan med fordel laves som et forløb over et par dage.

  1. 1

    Gå en tur i skoven, parken eller andre naturområder tæt ved børnehuset.

  2. 2

    Bed børnene om at finde ting, som de synes, er spændende. Det kan være fjer, kogler, pinde, sten nødder mv.

  3. 3

    Når I kommer hjem lægges alle tingene frem, så I kan tale om dem - hvad det forskellige er, og hvorfor børnene har valgt dem.

  4. 4

    Lad børnene tegne en tegning, der knytter sig til den genstand, de har fundet. Tegningen skal helst vise en historie.

  5. 5

    Du kan støtte børnenes fortælling ved at stille spørgsmål som:

     

    “Hvorfor tror I, at fuglen tabte fjeren? Måske var den oppe og slås? Måske havde den det varmt?”

     

    “Hvorfor tror I, at der er hul i stenen? Måske er der et dyr, der har bidt i den? Måske er der en stenaldermand, der har hakket hul i den engang?”

  6. 6

    TIP! Børn der har brug for særlig støtte: For nogle børn vil det være en for abstrakt øvelse, at skulle udtænke og tegne en fortælling om noget de har fundet eller oplevet i naturen. For at støtte kan du tage billeder på turen og af de ting børnene finder. Du kan spørge barnet, om det kan huske, hvad der er på billedet og fortælle lidt om det. Derefter kan du skrive barnets kommentar ned på billedet. Barnet kan med fordel få billedet med tekst med hjem, så det kan fungere som en samtalestarter med familiemedlemmer.

  7. 7

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Ting i finder på legepladsen, og på andre ture ud af huset kan altid fungere som samtalestartere og kan med fordel tildeles STOR opmærksomhed. Det er tit de små ting, der gør stort indtryk på børn - et agern, en svamp osv. Tag gerne billeder af det BØRNENE finder og synes er interessant. Stilladser samtalerne om de forskellige ting med "HV spørgsmål" til de ældste og sprogligt stærke: "Hvad mon det er? Hvor mon den kommer fra? Hvad mon den smager af?" Hvad mon den spiser?". Silladser de mindste og sprogligt tilbageholdende med ja/nej spørgsmål eller valgmuligheder: "Tror du, at man kan spise den? Hvilken en synes du er flottest?".

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere