Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Tegneserie: Min skolestart ("Skolestart")

Målet med aktiviteten er at give børnene erfaringer med at opbygge og fortælle en personlig historie. Herudover får børnene, ved hjælp af tegneseriens struktur, en visuel oplevelse af, hvordan de skaber tidsforløb i en historie. Målet er også, at børnene ved at kigge på og evt. lytte til hinandens historier får større forståelse for hinanden.

 

Tegneserie: Min skolestart ("Skolestart")
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 5-8
Deltagere 4 - 30

Sådan gør I

At lave en tegneserie er en anderledes måde at fortælle en historie på. Mange børn motiveres til at fortælle gennem tegneseriegenren, hvor tegningerne - det visuelle - fylder meget. Taleboblerne til udklip kan styrke fantasien og sætte fart i opbygningen af en spændende fortælling.

I denne aktivitet er børnenes overgang fra dagtilbud til skole omdrejningspunktet, men tegneseriearket kan sagtens bruges til mange andre fortællinger.

 

Det skal I bruge: Tegneserieark, tegne/skriveredskaber, saks og lim.

 

Print tegneseriearkene her

  1. 1

    Print materialet så der et sæt til hvert barn.

  2. 2

    Børnene kan nu lave en tegneserie, der fortæller, hvordan de har oplevet skolestarten. Børnene kan lave tegneserien, som de har lyst til: tegne, male, bruge tegn og/-eller bogstaver osv. Det vigtige er, at de fortæller deres historie.

  3. 3

    Børnene kan klippe talebobler og lydeffekter ud og lime dem ind i tegneserien for at give dramatiske effekter.

  4. 4

    Hæng gerne de færdige tegneserier op og lad evt. børnene fortælle de andre børn om deres tegneserie.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere