Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Brydekamp - på den gode måde

Målet med aktiviteten er, at barnet mærker sin egen krop og styrke og, at barnet får erfaringer med at mærke sine egne og andres grænser.

 

Brydekamp - på den gode måde
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 5-6
Deltagere 4 - 8

Sådan gør du

Børn i denne aldersgruppe, der er meget fysiske og leger “vilde” lege, kan have gavn af at øve sig i at mærke egne og andres grænser i fysisk leg.

 

Du kan hjælpe børnene til at mærke egen styrke og andres grænser ved at facilitere en brydeleg med klare regler.

  1. 1

    To børn stiller sig overfor hinanden.

  2. 2

    Børnene rækker armene frem, og holder fast i hinandens hænder. 

  3. 3

    Nu kan børnene afprøve deres egen styrke, og mærke “modstanderens” styrke i trygge rammer - uden at “brydekampen” fører til konflikt.

  4. 4

    Tip! Til børn der har behov for særlig støtte: Nogle børn udfordres af denne leg fordi de har svært ved at skelne mellem hvornår det er "leg" og hvornår det er "rigtig slåskamp". Du kan hjælpe ved at lave et "stoptegn" og tale med børnene om, at man skal melde "stop" hvis man mærker at man bliver vred. Du kan evt. tage tid på legen med et stopur, så legen står på i en tidsbegrænset periode og stoppe når uret bipper. Tal med børnene om hvad de mærker i deres krop, når de bryder og hvordan de mærker, når deres grænse er nået.

  5. 5

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Børn prøver ikke kun deres styrke af i strukturerede aktiviteter. Styrkeprøverne sker konstant i de socialefællesskaber i leg og rutiner i hverdagen. Det er en god ide, at få etableret nogle fælles regler for, hvordan man kan give tegn til, at man vil stoppe en "styrkeprøve". Et fælles stop-tegn giver alle børn mulighed for at sætte grænser på en måde, som alle i fællesskabet forstår.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere