Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvad kan du se (turtagning)

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med turtagning i samtalen og oplever, hvorfor det er en god ide at vente på tur/tage tur i en samtale.

 

Hvad kan du se (turtagning)
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 3-4
Deltagere 1 - 2

Sådan gør du

Leg “Hvad kan du se?” for at opmuntre til turtagning i samtalen.

 

Print samtalebillede her

  1. 1

    Print samtalebilledet - gerne i lidt stort format (evt. A3). Alternativt kan I finde et andet billede i en bog eller lignende.

  2. 2

    Kig på billedet sammen med børnene.

  3. 3

    Sig f.eks.: Jeg kan se en spand, hvad kan du se?”

  4. 4

    I skiftes til at udpege spændende ting på billedet.

     

    Tip: understøt gerne ordforrådet ved at beskrive de ting, I ser - og sæt ord på det, barnet peger på.

  5. 5

    Tip! Hvis et barn har brug for særlig støtte: Hvis et barn ikke tager initiativ til kommunikation omkring billedet, kan du overveje, om de ting de sker på billedet, måske ikke fanger barnets interesse. Find da et andet omdrejningspunkt for jeres samtale. Du kan motivere barnet ved at reducere kompleksiteten i dine spørgsmål til valgmuligheder: "Kan du bedst lide gyngen eller sandkassen?" eller ja/nej spørgsmål: "Har du også være på legepladsen?". Hvis barnet ikke har meget verbalsprog godtes tegning og andet kropssprog som svar.

  6. 6

    Tip: Integrerbarhed i hverdagen: De sprogunderstøttende strategier i bruger med samtalebilledet som udgangspunkt kan sagtens overføres til hverdagen. Husk at fundamentet for den gode samtale er barnets interesser (biler, leg, dinosaurer, Spiderman) og jeres relation til hinanden.

    Når du taler med et barn uden ret meget verbalsprog: Godtag pegening og kropssprog som svar. Giv barnet tid og plads til at svare. Stil ja/nej spørgsmål og giv valgmuligheder (vil du have den-eller den).

    Når du taler med et barn med gode sproglige færdigheder: Stil "HV" spørgsmål: "hvor, hvem, hvornår, hvordan", så barnet skal bruge sproget til at forklare sig. Stil undrende spørgsmål: "Hvad tror du der ske spå næste side? Hvordan tror du, at den virker?".

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere