Hvad kan du se (turtagning)
Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med turtagning i samtalen og oplever, hvorfor det er en god ide at vente på tur/tage tur i en samtale.

Sådan gør du
-
1
Print samtalebilledet - gerne i lidt stort format (evt. A3). Alternativt kan I finde et andet billede i en bog eller lignende.
-
2
Kig på billedet sammen med børnene.
-
3
Sig f.eks.: Jeg kan se en spand, hvad kan du se?”
-
4
I skiftes til at udpege spændende ting på billedet.
Tip: understøt gerne ordforrådet ved at beskrive de ting, I ser - og sæt ord på det, barnet peger på.
-
5
Tip! Hvis et barn har brug for særlig støtte: Hvis et barn ikke tager initiativ til kommunikation omkring billedet, kan du overveje, om de ting de sker på billedet, måske ikke fanger barnets interesse. Find da et andet omdrejningspunkt for jeres samtale. Du kan motivere barnet ved at reducere kompleksiteten i dine spørgsmål til valgmuligheder: "Kan du bedst lide gyngen eller sandkassen?" eller ja/nej spørgsmål: "Har du også være på legepladsen?". Hvis barnet ikke har meget verbalsprog godtes tegning og andet kropssprog som svar.
-
6
Tip: Integrerbarhed i hverdagen: De sprogunderstøttende strategier i bruger med samtalebilledet som udgangspunkt kan sagtens overføres til hverdagen. Husk at fundamentet for den gode samtale er barnets interesser (biler, leg, dinosaurer, Spiderman) og jeres relation til hinanden.
Når du taler med et barn uden ret meget verbalsprog: Godtag pegening og kropssprog som svar. Giv barnet tid og plads til at svare. Stil ja/nej spørgsmål og giv valgmuligheder (vil du have den-eller den).
Når du taler med et barn med gode sproglige færdigheder: Stil "HV" spørgsmål: "hvor, hvem, hvornår, hvordan", så barnet skal bruge sproget til at forklare sig. Stil undrende spørgsmål: "Hvad tror du der ske spå næste side? Hvordan tror du, at den virker?".

Til forældre
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.