Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvem overskrider grænser? ("Skolestart")

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at aflæse situationer og tænke over, hvilke situationer, der kan overskride andres grænser. Samtidig er målet, at børnegruppen taler om situationerne og derved bliver opmærksomme på, hvordan de måske kan opleve og aflæse situationer forskelligt. 

 

Hvem overskrider grænser? ("Skolestart")
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 5-8
Deltagere 1 - 15

Sådan gør I

Til denne aktivitet skal I bruge situationsbilledet “Hvad sker der i skolegården”, som du kan hente herunder. Print billedet ud på A4 eller A3 - eller få det lavet i plakatstørrelse (laminer det evt for bedre holdbarhed). Sæt dig med en lille gruppe børn eller del hele børnegruppen op i mindre grupper, som hver får et billede.

 

Hent billedet her

 

Børnene skal finde frem til situationer på billedet, hvor der sker noget grænseoverskridende.

 

Som voksen er det din rolle at sørge for, at alle børn bliver set og hørt, og at børnenes forskellige meninger og synspunkter bliver anerkendt 

 

Aktiviteten kan bruges på to måder:

  1. 1

    1) Lav aktiviteten som en ikke-struktureret samtale-aktivitet, hvor du styrer samtalen og er ansvarlig for, at børnene får reflekteret og budt ind i samtalen. Børn og voksne sidder omkring billedet, og taler om de forskellige situationer.

  2. 2

    2) Lav aktiviteten som en struktureret aktivitet, hvor børnene i små grupper (evt. to og to) taler om, hvad der sker på billedet. Efterfølgende kan I tage en fælles snak i hele børnegruppen, hvor I taler om de situationer, børnene har set på billedet - og hvorfor børnene synes, at de valgte situationer overskrider nogens grænser.

Find forløb og aktiviteter her på SprogØen

Når du søger efter aktiviteter til aldersgruppen 5-8 år, er alle aktiviteter, som er særligt relevante i FSFO og 0. klasse, markeret med teksten: "Skolestart" 

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere