Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

INFO til FSFO og 0. kl. ("Skolestart")

Målet med at sætte fokus på kommunikative strategier er, at børnene bliver bevidste om, hvordan deres brug af strategier påvirker andre og hvordan andres brug af strategier, påvirker dem selv. Samtidig skaber det et rum, hvor børnegruppen kan finde frem til en fælles forståelsesramme i forhold til deres brug af kommunikative strategier i gruppen.

 

INFO til FSFO og 0. kl. ("Skolestart")
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 5-8
Deltagere 4 - 30

Hvad er kommunikative strategier, og hvorfor er det smart at arbejde med i overgangen fra børnehave til skole?

Kommunikative strategier handler, blandt andet, om, hvordan vi aflæser mimik og kropssprog, hvordan vi selv bruger mimik og kropssprog, hvordan vi behersker uskrevne regler, som f.eks. turtagning i samtale, og hvilke verbale og nonverbale strategier, vi f.eks. bruger til at løse konflikter. 

 

Hvorfor er det smart at arbejde med kommunikative strategier i overgangen fra børnehave til skole?

 

Når børn starter i forårs SFO, kommer de fra vidt forskellige kulturer og fællesskaber i deres dagtilbud. Hvor meget vi end forsøger at give børn de samme oplevelser og vilkår i førskolealderen, kan vi aldrig give alle børn den samme dagtilbudsoplevelse, da både børn og dagtilbud er forskellige. Derfor starter børnene i forårs SFO'en med forskellige erfaringer ift. hvilke kommunikative strategier, der fungerer i børnefællesskaber. Nogle børn har måske været vant til en hård tone og vilde lege fra deres dagtilbud, og andre har været vant til at følge faste regler og strukturer i forhold til, hvordan man kommunikerer med hinanden. Ved at gøre det til et fokuspunkt at finde fælles kommunikative strategier, der kan fungere i det nye børnefællesskab, skaber man udgangspunkt for en sund kultur i fællesskabet. Samtidig giver det mulighed for at italesætte, at børn (og voksne) er forskellige, og at man også kommunikerer forskelligt - hvilket, der naturligvis skal være plads til.

 

Hvad er den/de voksnes rolle?

 

Den/de voksne har en vigtig rolle i forhold til at skabe et rum, hvor der kan tales om kommunikative strategier - "hvordan vi er sammen i gruppen" - at dokumentere børnenes forskellige beskrivelser af kommunikative strategier samt at samle og nedskrive nogle strategier, som kan fungere i det store børnefællesskab. Den/de voksne har også ansvaret for at minde børnene om aftalerne i hverdagssituationer.  

 

Du kan læse mere om det sprogpædagogiske arbejde ved skolestart her.

 

 

Følgende aktiviteter handler om grænsesætning, og er særligt relevante i FSFO og 0. kl (link til aktiviteterne kan også findes nederst på denne side:

Find forløb og aktiviteter her på SprogØen

Når du søger efter aktiviteter til aldersgruppen 5-8 år, er alle aktiviteter, som er særligt relevante i FSFO og 0. klasse, markeret med teksten: "Skolestart" 

Aktiviteter til forløb om grænsesætning

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere