INFO til FSFO og 0. kl. ("Skolestart")
Målet med at sætte fokus på kommunikative strategier er, at børnene bliver bevidste om, hvordan deres brug af strategier påvirker andre og hvordan andres brug af strategier, påvirker dem selv. Samtidig skaber det et rum, hvor børnegruppen kan finde frem til en fælles forståelsesramme i forhold til deres brug af kommunikative strategier i gruppen.

Hvad er kommunikative strategier, og hvorfor er det smart at arbejde med i overgangen fra børnehave til skole?
Kommunikative strategier handler, blandt andet, om, hvordan vi aflæser mimik og kropssprog, hvordan vi selv bruger mimik og kropssprog, hvordan vi behersker uskrevne regler, som f.eks. turtagning i samtale, og hvilke verbale og nonverbale strategier, vi f.eks. bruger til at løse konflikter.
Hvorfor er det smart at arbejde med kommunikative strategier i overgangen fra børnehave til skole?
Når børn starter i forårs SFO, kommer de fra vidt forskellige kulturer og fællesskaber i deres dagtilbud. Hvor meget vi end forsøger at give børn de samme oplevelser og vilkår i førskolealderen, kan vi aldrig give alle børn den samme dagtilbudsoplevelse, da både børn og dagtilbud er forskellige. Derfor starter børnene i forårs SFO'en med forskellige erfaringer ift. hvilke kommunikative strategier, der fungerer i børnefællesskaber. Nogle børn har måske været vant til en hård tone og vilde lege fra deres dagtilbud, og andre har været vant til at følge faste regler og strukturer i forhold til, hvordan man kommunikerer med hinanden. Ved at gøre det til et fokuspunkt at finde fælles kommunikative strategier, der kan fungere i det nye børnefællesskab, skaber man udgangspunkt for en sund kultur i fællesskabet. Samtidig giver det mulighed for at italesætte, at børn (og voksne) er forskellige, og at man også kommunikerer forskelligt - hvilket, der naturligvis skal være plads til.
Hvad er den/de voksnes rolle?
Den/de voksne har en vigtig rolle i forhold til at skabe et rum, hvor der kan tales om kommunikative strategier - "hvordan vi er sammen i gruppen" - at dokumentere børnenes forskellige beskrivelser af kommunikative strategier samt at samle og nedskrive nogle strategier, som kan fungere i det store børnefællesskab. Den/de voksne har også ansvaret for at minde børnene om aftalerne i hverdagssituationer.
Du kan læse mere om det sprogpædagogiske arbejde ved skolestart her.
Følgende aktiviteter handler om grænsesætning, og er særligt relevante i FSFO og 0. kl (link til aktiviteterne kan også findes nederst på denne side:

Find forløb og aktiviteter her på SprogØen
Når du søger efter aktiviteter til aldersgruppen 5-8 år, er alle aktiviteter, som er særligt relevante i FSFO og 0. klasse, markeret med teksten: "Skolestart"