Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Min grænse - Vores grænser 1 ("Skolestart")

Målet med de tre aktiviteter "Vores grænser" er, at børnene bliver bevidste om, hvordan deres kommunikative strategier påvirker andre, og hvordan andres kommunikative strategier påvirker dem selv. Samtidig er målet, at børnegruppen finder frem til en fælles forståelsesramme i forhold til kommunikative strategier.

Min grænse - Vores grænser 1  ("Skolestart")
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 5-8
Deltagere 4 - 30

Fokus på egne grænser

Til aktiviteten skal I bruge: Papir og skrive-/tegneredskaber, pap eller lignende til at lave en planche, hvor børnenes grænser vises.

 

Saml en gruppe børn til en snak om, hvad begrebet “grænser” betyder. Børnene kommer med forskellige sproglige erfaringer, og nogle kender måske slet ikke ordet “grænse”. Når I arbejder med kommunikative kompetencer, er “grænser” et nøgleord, og det er derfor vigtigt, at alle børn er 100% sikre på betydningen af begrebet. I kan måske finde inspiration til snakken om begrebet “grænse” herunder:

 

- En grænse kan betyde to ting. Der findes grænser mellem lande - der hvor et land bliver til et andet land. Danmark har f.eks. en grænse ved Tyskland.

- Man kan også have personlige grænser. Det er grænser, man har i forhold til, hvad man kan lide, og hvad man ikke kan lide. Alle mennesker har forskellige grænser. F.eks. kan nogen blive kede af det, når de hører bandeord, mens andre bander hele tiden.

- Alle mennesker har grænser i forhold til, hvordan de kan lide, at andre opfører sig overfor dem. Det handler både om, hvordan andre mennesker taler og om de ting, andre mennesker gør.

  1. 1

    Find papir og skrive-/tegneredskaber frem.

  2. 2

    Tal med børnene om, at de skal tegne, hvor deres egen grænse går. Fortæl dem f.eks., at man kan have grænser for måden, folk taler til en, hvor vildt man kan lide at lege, eller hvor højt, man kan lide at klatre i klatretræet.

  3. 3

    Lad børnene tegne et billede af, hvor deres grænse går.

  4. 4

    Hæng billederne op på en planche og tal om dem i gruppen.

Find forløb og aktiviteter her på SprogØen

Når du søger efter aktiviteter til aldersgruppen 5-8 år, er alle aktiviteter, som er særligt relevante i FSFO og 0. klasse, markeret med teksten: "Skolestart" 

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere