Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Turtagning i rutiner

Målet med aktiviteten er, at barnet husker og genkender forløbet i forskellige rutiner og på den måde øver turtagning i et meningsfuldt samspil.

Turtagning i rutiner
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 1-4
Deltagere 1 - 4

Gentagelser og rutiner

Gentagelser og rutiner er en naturlig del af hverdagen, og rummer gode muligheder for at understøtte små børns kommunikative udvikling gennem turtagning.

Rutiner i vuggestuen og dagplejen kan være mange ting.

 

Der er praktiske rutiner som at:

 

- hente frugt/frokost.

- hente hagesmække/karklude.

- hente sut/bamse/nusseklud når der skal soves til middag.

 

 

Rutinerne kan også være:

 

- fællessang før frokost

- "borte-borte-tit-tit" lege på skiftebordet

- en bestemt leg med fagter som f.eks. “jeg gik mig over sø og land”

 

 

Når der skabes en god relation mellem en voksen og et barn i vuggestuen/dagplejen, får de ofte nogle gode rutiner sammen. Den voksne opdager, at der er særlige lege, begivenheder eller andre små rutiner, som barnet holder af. Denne viden er meget værdifuld, og kan bruges som baggrund for at støtte barnets erfaringer med turtagning.

 

Du kan starte rutinen og vente på, at barnet giver udtryk for at have lyst til at fortsætte - f.eks. kan du tage et tæppe over ansigtet og vente på, at barnet kommunikerer, at han/hun genkender din handling som legen “borte-borte-tit-tit” og viser, at han/hun gerne vil lege videre. 

 

I alle rutinerne er nøglen til at understøtte barnet at afvente. Nogle børn giver udtryk for deres begejstring og forventning med kropssprog, hvor andre siger lyde og/eller ord, der opfordrer til at fortsætte rutinen. For det lille barn er dette fundamentet for turtagning - "du gør noget, og så gør jeg noget, som du reagerer på".

 

  1. 1

    Tip! Børn der har brug for særlig støtte: Turtagning er en fundamental del af menneskers evne til at kommunikere. Børn i alle aldre kan have udfordringer med turtagning og det er vigtig at vi som voksne er opmærksomme på dette. Start med det helt basale, at søge øjenkontakt med barnet, smil vink eller sig "hej" og vis barnet at du gerne vil have et svar..svaret kan være et smil, kropssprog, en lyd eller et ord. Du kan også øve turtagning med simple din tur/min tur lege f.eks.: barnet smider sutten ned, du samler sutten op.

  2. 2

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Rutiner er en del af hverdagen og er mere eller mindre udprægede i forskellige dagtilbud. På den måde kan man sige, at rutinerne ligger lige til højrebenet at udnytte som udgangspunkt for sproglig understøttelse.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere