Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Årstidens sammensatte ord

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med, at nogle ord er sat sammen af flere ord - og at disse ord kan sættes sammen og skilles ad.

 

Årstidens sammensatte ord
Sprogområde: Opdeling af ord
Alder 5-6
Deltagere 2 - 30

Sådan gør du

Børns opmærksomhed på ords sammensætning styrkes gennem denne aktivitet. Et enkelt ord, som er relevant for en bestemt årstid eller sæson, sættes sammen med andre ord, så der dannes nye ord.

 

Aktiviteten er god til formiddagssamling eller kan laves før frokosten.

 

Print materialet her

  1. 1

    Print og laminer evt. materialet ovenfor.

  2. 2

    Vælg et ord, der kan være “månedens ord”. I december kan ordet f.eks. være: “jul(e)”.

  3. 3

    Skriv ordet på et stykke papir og placer det et sted på stuen, hvor alle børn kan se det.

  4. 4

    I en pose eller en kasse lægges sedler med ord, som kan sættes sammen med ordet “jul(e)” (brug evt. materialet her på siden).

  5. 5

    Børnene skiftes nu til hver dag eller en gang om ugen at trække et ord.

  6. 6

    Ordet sættes op på papiret med månedens ord - f.eks. “jul(e)” - "grød".

  7. 7

    Snak med børnene om det nye sammensatte ord.

  8. 8

    Tip: Vælg ord ud fra hvad der passer til interesserne blandt børn og voksne i institutionen.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere