Byg og del ord med konkreter
Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at ords betydninger ændrer sig, når de sættes sammen med andre ord. Børnene får kropslige erfaringer, som de kan knytte til erfaringer med dannelsen af nye ord.

Sådan gør du
Denne leg fungerer bedst i en lille gruppe, hvor der er ro til fordybelse, i den tid man ønsker at bruge på aktiviteten.
-
1
Hav følgende konkreter klar og put dem i en pose: snor, skål, hus (et lille lego-hus el. lignende), seng, tøj, æble, pære, appelsin, citron.
-
2
Hav følgende konkreter klar og placer dem foran børnene: hund, dukke, træ
-
3
Lad børnene trække en konkret fra posen.
-
4
Sig navnet på konkreten højt og prøv at sætte den sammen med de konkreter, I kan se på bordet.
Sig f.eks.:
“Kan man sige dukke-pære”? “Kan man sige dukke-hus”?
-
5
Tip! Børn der har brug for støtte: For børn med sproglige udfordringer er denne aktivitet god, da den giver visuel og taktil understøttelse til det verbale sprog. Sørg for at barnet kender navnene på de forskellige genstand I har med i aktiviteten, før I går i gang.
Hvis barnet ikke selv sætter ord på, er det vigtigt at huske, at barnet også får meget ud af at høre de andre børn og voksne arbejde med ordene.
-
6
Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Opmærksomheden på opdeling af ord kan sagtens integreres og dyrkes i hverdagen. Det handler om at lege med sproget, så snart lejlighed viser sig. F.eks. kan børn og voksne tale om at et legehus er et hus, hvor man leger, mens et højhus er et hus, der er højt. På den måde får børnene en fornemmelse af, at det ord, man sætter foran ordet "hus" har betydning for, hvilken slags hus det drejer sig om.

Til forældre
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.