Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Byg og del ord med konkreter

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at ords betydninger ændrer sig, når de sættes sammen med andre ord. Børnene får kropslige erfaringer, som de kan knytte til erfaringer med dannelsen af nye ord.

 

Byg og del ord med konkreter
Sprogområde: Opdeling af ord
Alder 3-8
Deltagere 2 - 8

Sådan gør du

Denne leg fungerer bedst i en lille gruppe, hvor der er ro til fordybelse, i den tid man ønsker at bruge på aktiviteten.

  1. 1

    Hav følgende konkreter klar og put dem i en pose: snor, skål, hus (et lille lego-hus el. lignende), seng, tøj, æble, pære, appelsin, citron.

  2. 2

    Hav følgende konkreter klar og placer dem foran børnene: hund, dukke, træ

  3. 3

    Lad børnene trække en konkret fra posen.

  4. 4

    Sig navnet på konkreten højt og prøv at sætte den sammen med de konkreter, I kan se på bordet.

     

    Sig f.eks.: 

    “Kan man sige dukke-pære”? “Kan man sige dukke-hus”?

  5. 5

    Tip! Børn der har brug for støtte: For børn med sproglige udfordringer er denne aktivitet god, da den giver visuel og taktil understøttelse til det verbale sprog. Sørg for at barnet kender navnene på de forskellige genstand I har med i aktiviteten, før I går i gang.

    Hvis barnet ikke selv sætter ord på, er det vigtigt at huske, at barnet også får meget ud af at høre de andre børn og voksne arbejde med ordene.

  6. 6

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Opmærksomheden på opdeling af ord kan sagtens integreres og dyrkes i hverdagen. Det handler om at lege med sproget, så snart lejlighed viser sig. F.eks. kan børn og voksne tale om at et legehus er et hus, hvor man leger, mens et højhus er et hus, der er højt. På den måde får børnene en fornemmelse af, at det ord, man sætter foran ordet "hus" har betydning for, hvilken slags hus det drejer sig om. 

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere