Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Børnene inviterer

Målet med aktiviteten er, at børnene oplever, at skrift, tegn og billeder kan bruges til at kommunikere et budskab til andre mennesker. At børnene bliver nysgerrige på skriftens funktion.

 

Børnene inviterer
Sprogområde: Opmærksomhed på skrift
Alder 3-6
Deltagere 4 - 30

Sådan gør du

Når der skal være bedsteforældredag eller julearrangement i børnehuset, er det en god anledning til at lade børnene lave invitationer til deres forældre eller bedsteforældre. 

 

I kan lave kortene selv, eller bruge gratis postkort, som kan samles ind i løbet af året.

Snak med børnene om, hvad det er, I skal invitere til og lad dem skrive og/eller tegne invitationen på kortene. Vurder ud fra børnegruppen, hvor meget af budskabet I skriver for dem og/eller hjælper dem med at skrive det. 

 

I behøver ikke at sende kortene med posten, de kan lægges på børnenes plads og tages med hjem af forældrene.

  1. 1

    Tip! Børn der har brug for støtte: Hvis et barn ikke har lyst til at tegne tegninger eller bogstaver, kan du prøve at lade barnet sætte mærke på anden vis. Der findes f.eks. stempler, som børnene kan bruge, ligesom de kan bruge udklip eller klistermærker. Alternativt kan den voksne hjælpe med at tegne det, barnet ønsker, og barnet kan bagefter farvelægge tegningen. Det vigtige er barnets oplevelse af at have produceret noget med skrift og tegn.

  2. 2

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Inddrag børnene i formidling så ofte det falder naturligt i hverdagen. Det handle rom at give børnene oplevelsen af, at det er muligt at formidle budskaber med skrift og tegn. Det kan være indkøbssedler, dag-program, opskrifter, madplan og meget mere. Lad børnene "skrive" på deres egen måde og tilføj "voksenskrift" eller lad børnene tegne til det du skriver.

Til forældre

 



Se og print tips her

Leg mere

Andre sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere