Erfaringer med skriveredskaber 3-4 år
Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at bruge forskellige skriveredskaber og derved får lyst til og mod på at eksperimentere med skrift og tegn.

Gode tegne- og skriveredskaber
En af børns veje mod at blive opmærksomme på skift, er deres erfaringer med selv at producere “mærker”, tegn, symboler og bogstaver - og til dette skal de bruge værktøjer. En del af arbejdet med at understøtte børns møder med skrift er tidligt at præsentere dem for forskellige værktøjer. Børn motiveres til at bruge skriveredskaber, hvis de præsenteres for redskaber, de kan magte og håndtere. Der skal altså vælges redskaber, som tager hensyn til børnenes motoriske og kognitive stadie.
I 3-4 års alderen vil mange børn have erfaringer med, hvordan de håndterer flere forskellige skrive- og tegneredskaber - f.eks. tynde blyanter, tusch og vandfarve - uden man skal være decideret bange for, at de putter dem i munden. Mange børns finmotorik vil være udviklet i en sådan grad, at de finder glæde i at bruge redskaberne.
Nedenfor kan du se nogle pointer, du kan have i baghovedet, når børnene skal udforske skriveredskaber.
-
1
Forslag til forskellige skrive/tegne redskaber:
Vandfarve og pensel, blyant/farveblyant, lineal, skabeloner, fedtfarver, tusch, fingermaling, stempler - figurer og/eller bogstaver + stempelpude, digitale værktøjer hvor barnet kan tegne og skrive f.eks. Ipad, telefon, PC samt magnettavle og magnetpen.
-
2
Muligheden for at udtrykke sig i flere dimensioner kan virke motiverende for børn i forhold til at finde ro i kreative aktiviteter over længere tid. Til dette formål kan disse materialer være rigtig gode:
- Modellervoks
- Ler
- Kinæstetisk sand
- Sand
-
3
OBS ift. børnenes veje ind i skriften:
Det at udtrykke sig kreativt og skabe noget gennem brugen af forskellige materialer er selvsagt ikke det samme som at skrive med alfabetets bogstaver. Men det giver børnene i 3-4 årsalderen nogle af de forudsætninger, der er en del af deres veje ind i skriften:
- Børnene lærer at sidde med en aktivitet i længere tid og fordybe sig.
- Børnene lærer at bruge forskellige værktøjer i arbejdet med at udtrykke sig.
- Børnene opdager glæden ved at skabe noget gennem brug af forskellige værktøjer og materialer
- Børnene udvikler deres finmotorik.
-
4
TIP! Børn der har brug for støtte: Det er ikke alle børn, der viser interesse for at eksperimentere med skriveredskaber. Børn, der ikke søger det kreative, får ofte ikke ligeså mange erfaringer med skrift, som de kreative børn, da de ikke i samme omfang har anledning til f.eks. at skrive deres navn på gaver, tegninger og andet. Sørg derfor for at give alle børn muligheder for at få erfaringer med skrift - f.eks. ved at kigge nærmere på aktivitetsforslagene her på SprogØen.
-
5
TIP! Integrerbarhed i hverdagen: Sørg for at skriveredskaber er tilgængelige for børn i hverdagen - både ude og inde. Udenfor kan I opstille små staffelier, som børnene kan bruge til at male på, og I kan have kridt stående fremme. Herudover kan man også bruge naturen til at lege med tegn og bogstaver - skriv med pinde i sandet, lav bogstaver med sten osv. Indendørs kan I indrette et kreaområde med mange muligheder for forskellige eksperimenter med skriveredskaber.

Tips og tricks
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.