Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Erfaringer med skriveredskaber 3-4 år

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at bruge forskellige skriveredskaber og derved får lyst til og mod på at eksperimentere med skrift og tegn.

 

Erfaringer med skriveredskaber 3-4 år
Sprogområde: Opmærksomhed på skrift
Alder 3-4
Deltagere 1 - 8

Gode tegne- og skriveredskaber

En af børns veje mod at blive opmærksomme på skift, er deres erfaringer med selv at producere “mærker”, tegn, symboler og bogstaver - og til dette skal de bruge værktøjer. En del af arbejdet med at understøtte børns møder med skrift er tidligt at præsentere dem for forskellige værktøjer. Børn motiveres til at bruge skriveredskaber, hvis de præsenteres for redskaber, de kan magte og håndtere. Der skal altså vælges redskaber, som tager hensyn til børnenes motoriske og kognitive stadie.

 

I 3-4 års alderen vil mange børn have erfaringer med, hvordan de håndterer flere forskellige skrive- og tegneredskaber - f.eks. tynde blyanter, tusch og vandfarve - uden man skal være decideret bange for, at de putter dem i munden. Mange børns finmotorik vil være udviklet i en sådan grad, at de finder glæde i at bruge redskaberne.

 

Nedenfor kan du se nogle pointer, du kan have i baghovedet, når børnene skal udforske skriveredskaber.

  1. 1

    Forslag til forskellige skrive/tegne redskaber:

     

    Vandfarve og pensel, blyant/farveblyant, lineal, skabeloner, fedtfarver, tusch, fingermaling, stempler - figurer og/eller bogstaver + stempelpude, digitale værktøjer hvor barnet kan tegne og skrive f.eks. Ipad, telefon, PC samt magnettavle og magnetpen. 

  2. 2

    Muligheden for at udtrykke sig i flere dimensioner kan virke motiverende for børn i forhold til at finde ro i kreative aktiviteter over længere tid. Til dette formål kan disse materialer være rigtig gode:

     

    - Modellervoks

    - Ler

    - Kinæstetisk sand

    - Sand

  3. 3

    OBS ift. børnenes veje ind i skriften: 

     

    Det at udtrykke sig kreativt og skabe noget gennem brugen af forskellige materialer er selvsagt ikke det samme som at skrive med alfabetets bogstaver. Men det giver børnene i 3-4 årsalderen nogle af de forudsætninger, der er en del af deres veje ind i skriften:

     

    - Børnene lærer at sidde med en aktivitet i længere tid og fordybe sig. 

    - Børnene lærer at bruge forskellige værktøjer i arbejdet med at udtrykke sig. 

    - Børnene opdager glæden ved at skabe noget gennem brug af forskellige værktøjer og materialer

    - Børnene udvikler deres finmotorik.

  4. 4

    TIP! Børn der har brug for støtte: Det er ikke alle børn, der viser interesse for at eksperimentere med skriveredskaber. Børn, der ikke søger det kreative, får ofte ikke ligeså mange erfaringer med skrift, som de kreative børn, da de ikke i samme omfang har anledning til f.eks. at skrive deres navn på gaver, tegninger og andet. Sørg derfor for at give alle børn muligheder for at få erfaringer med skrift - f.eks. ved at kigge nærmere på aktivitetsforslagene her på SprogØen.

  5. 5

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen: Sørg for at skriveredskaber er tilgængelige for børn i hverdagen - både ude og inde. Udenfor kan I opstille små staffelier, som børnene kan bruge til at male på, og I kan have kridt stående fremme. Herudover kan man også bruge naturen til at lege med tegn og bogstaver - skriv med pinde i sandet, lav bogstaver med sten osv. Indendørs kan I indrette et kreaområde med mange muligheder for forskellige eksperimenter med skriveredskaber. 

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere