Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Har du kørekort?

Målet med aktiviteten er, at børnene oplever, at skriften kan bruges i deres leg, og at skriften bærer en betydning, som de kan bruge i legen.

 

Har du kørekort?
Sprogområde: Opmærksomhed på skrift
Alder 3-7
Deltagere 2 - 15

Sådan gør du

Hvis I har en gruppe børn, der er glade for at køre på cykler/mooncars, er det oplagt at gribe muligheden for at lave et personligt kørekort til dem og på den måde præsentere dem for skrift i brug.

 

Når et barn, der er glad for cykler og mooncars, får et hjemmelavet kørekort med navn på, bliver kørekortet betydningsfuldt og en del af barnets leg. De tegn og bogstaver, der er på kortet, vil fange barnets interesse: Hvilke køretøjer har jeg kørekort til? hvor står mit navn? osv. På den måde henledes barnets opmærksomhed på, at skriften på kortet har en funktion og betydning.

 

Print kørekort her

  1. 1

    Print og laminer materialet. 

  2. 2

    Lim evt. et lille printet billede af barnet på kørekortet.

  3. 3

    Skriv barnets navn og hvilke køretøjer, kørekortet giver adgang til, på kortet.

  4. 4

    TIP! Børn der har brug for støtte: Det kan være svært at fange alle førskolebørns interesse for skrift. Børn, der leger meget kreativt, vil ofte have langt flere skriveerfaringer end børn, der overvejende leger fysiske lege. Med kørekortet kan I motivere til skrifterfaringer i forbindelse med den fysiske leg. Lad barnet forsøge selv at skrive navnet. Tal med barnet om bogstaverne i navnet - hvad de kaldes, og hvilke lyde de har.

  5. 5

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen: I hverdagen kan I være opmærksomme på at skabe muligheder for at få erfaringer med skrift i aktiv leg, så skriftsproget ikke udelukkende er tilgængeligt i stille kreative aktiviteter.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere