Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Oplevelsesbanken. ("Fysisk sprogmiljø")

Målet med aktiviteten er, at børnene bliver opmærksomme på, at skriften i forskellige foldere bærer en betydning og kan fortælle en historie. Børnene får erfaringer med, at skriften i de forskellige foldere kan støtte dem i at genfortælle deres oplevelser til andre mennesker.

 

Oplevelsesbanken. ("Fysisk sprogmiljø")
Sprogområde: Opmærksomhed på skrift
Alder 5-6
Deltagere 2 - 30

Sådan gør du

Mange børn oplever fra tid til anden noget særligt, når de holder weekend. Måske er de en tur i zoo, i Tivoli eller på museum. Ved de forskellige udflugtsmål er der ofte foldere med billeder og beskrivelser af de aktiviteter, man kan deltage i. I kan bede forældregruppen om at gemme foldere og flyers fra jeres udflugtsmål og lade børnene tage dem med i børnehave. Her kan I snakke om børnenes oplevelser ud fra, hvad I ser på billederne og læse bidder af teksten i folderen.

 

I kan eventuelt lave en bladholder med overskriften “Oplevelsesbank”, og placere de forskellige foldere i den. Lad den være i børnehøjde, så børnene har mulighed for at kigge på de forskellige tekster sammen med deres kammerater. På den måde kan de se på billederne, læse og tolke teksterne på egen hånd.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere