Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Skrift i legekrogen. ("Fysisk sprogmiljø")

Målet med aktiviteten er, at børnene bruger skriften i deres leg, får erfaringer med, at skrift bærer en betydning og deler deres erfaringer med skrift i legen.

 

Skrift i legekrogen. ("Fysisk sprogmiljø")
Sprogområde: Opmærksomhed på skrift
Alder 3-6
Deltagere 1 - 30

Sådan gør du

Gør skriftsproget til en naturlig del af børnenes legeområder i børnehuset.

Når børnene møder skriftsproget i deres legeområder, får de mulighed for at inddrage skrift i deres rollelege. Dette inviterer børnene til at bruge skriften på en meningsfuld måde og til at udveksle erfaringer med, hvad skrift kan bruges til.

 

Gode steder at bruge skrift som en del af indretningen i børnehuset er:

 

 

Dukke/legekrogen

Hvis I har et legekøkken, kan kogebøger indgå som en del af indretningen. Spørg forældregruppen om de har gamle kogebøger tilovers eller laminer opskrifter fra blade og magasiner. En plakat med kostpyramiden, en opskrift eller andre budskaber relateret til køkkenet placeret i børnehøjde, giver også anledning til at sætte fokus på og skaber samtaler om skrift og tegn.

 

 

Legepladsen

På legepladsen er der gode muligheder for at facilitere rollelege med skrift. Trafikskilte på cykelbanen, butiksskilte som f.eks. “tankstation” eller “bager” giver inspiration til rollelege og skaber nysgerrighed hos børnene ift., hvad skriften på skiltene betyder.

 

 

Postkontor

I en reol kan indrettes et postkontor med konvolutter, postkort, stempler og andet grej til produktion af breve og kort.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere