Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Tekster og symboler i nærmiljøet

Målet med aktiviteten er, at børnene bliver opmærksomme på, at forskellige tekster og symboler i deres omgivelser rummer budskaber og, at børnene derved bliver nysgerrige på skift.

 

Tekster og symboler i nærmiljøet
Sprogområde: Opmærksomhed på skrift
Alder 3-6
Deltagere 2 - 8

Sådan gør du

Omgivelserne omkring børnehuset rummer et væld af tekster og symboler - både inde og ude. Disse tekster og symboler er gode at undersøge sammen med børnene, da børnene ofte har set dem før, og måske kender betydningen. På den måde skærpes børnenes blik for, at tekster og symboler bærer betydninger.

  1. 1

    Gå sammen på jagt efter tekster og symboler i børnehusets nærmiljø. Før turen kan I snakke om, hvad en tekst er - at en tekst er lavet af bogstaver, som danner ord. I kan også tale om, at symboler f.eks. kan være skilte, som viser noget - at vejen er glat eller, at man skal stoppe.

  2. 2

    Tag telefon eller Ipad med på turen og lad børnene gå på jagt efter tekster og symboler, som I kan tage billeder af.

  3. 3

    Lav efterfølgende en planche eller en bog sammen, hvor I sætter billederne ind og skriver betydningen af de forskellige tekster og symboler.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere