Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Adr - en sur madpakke! (kategorisering)

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med over- og underkategorier. Målet er også, at børnene gennem aktiviteten oplever en fællesskabsfølelse, da alle kæmper imod den sure madpakke.

 

Adr - en sur madpakke! (kategorisering)
Sprogområde: Ordforråd
Alder 3-6
Deltagere 2 - 8

Sådan gør I

I denne aktivitet er der fokus på over- og underkategorier. Hav gerne fokus på at sige alle ord højt og benævn overkategorien hver gang I placerer et billedkort. 

 

Print materialet herunder og laminer evt. kortene for et mere holdbart resultat.  

 

Hent materialet her

  1. 1

    Læg kortene med overkategorierne på et bord, så alle deltagere kan se dem.

  2. 2

    Læg billedkortene i en pose/æske og lad børnene skiftes til at trække et kort. 

  3. 3

    Kig på billedkortet og find sammen ud af hvilken overkategori kortet hører til.

  4. 4

    Læg billedkortet under kortet med den rigtige overkategori.

     

    Eksempel: Barnet trækker et billede af en gaffel. Billedkortet placeres under kortet med overkategorien “Bestik”.

  5. 5

    Bliver der trukket et billedkort, der forestiller noget fra en sur madpakke, placeres kortet under overkategorien “Den sure madpakke”.

  6. 6

    Børnene vinder, hvis de når at trække og placere alle billedkortene fra overkategorierne "Frugt", "Køretøjer", "Bestik" og "Værktøj" før “Den sure madpakke” er fyldt op.

  7. 7

    TIP! Børn, der har brug for støtte:

    Hvis et barn ikke selv bruger og/eller kender ret mange ord, er det vigtigt at barnet under aktiviteten, får mulighed for at høre den voksne bruge de forskellige ord. Hvis barnet har et ok sprog, men ikke kender et bestemt ord, kan den voksne bede barnet om at beskrive genstanden for at hjælpe barnet til at huske ordet.

    Spillet er et socialt spil, hvor alle børn spiller mod en fælles "fjende", så der er ikke tabere og vindere blandt børnene. Det sociale aspekt appelerer til børn, der let forstyrres af taber/vinder elementet i spil.

  8. 8

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen:

    Det er en god idé at give børnene mulighed for at høre og bruge ord for kategorier i hverdagen i alle de situationer, hvor det giver mening. Når I spiser madpakke, kan I tale om, at al maden på bordet har forskellige navne, men at det alt sammen kaldes "mad". Det samme gælder i garderoben med "tøj", i zoo med "dyr", i køkkenet med "bestik" og på stuen med "legetøj".

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere