Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

De skøre knogler

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med ord for kropsdelene via musik og bevægelse.

 

Sprogområde: Ordforråd
Alder 3-6
Deltagere 2 - 30

Sådan gør du

 

Print materialet med sangteksten her.

 

Børn og voksne stiller sig i en cirkel eller spredt rundt på gulvet.

Mens I synger sangen, bevæger i den legemsdel, I synger om.

 

 

"Fing’ren sidder fast på hånden

Hånden sidder fast på armen

Armen sidder fast på skuld’ren

Og sådan sidder det hele fast (Dette vers gentages for den anden arm også)

 

De knogler, de knogler, de skøre knogler

De knogler, de knogler, de skøre knogler

De knogler, de knogler, de skøre knogler

Sådan sidder det hele fast

 

Tåen sidder fast på foden

Foden sidder fast på benet

Benet sidder fast på hoften

Og sådan sidder det hele fast

 

Hovedet sidder fast på nakken

Nakken sidder fast på skuldren

Skuldren sidder fast på ryggen

Og sådan sidder det hele fast".

 

  1. 1

    TIP! Børn der har brug for støtte:

    Børn med sproglige udfordringer kan "stå af" og afvise at deltage i aktiviteten - i mange tilfælde fordi de ikke ved, hvad de skal, eller ikke har lyst til at gøre noget forkert. Lad barnet følge med på sidelinjen et par gange indtil barnet har fået fornemmelsen af rutinerne i sangen. Derefter indbydes barnet igen til at deltage.

  2. 2

    TIP! Integrerbarhed I hverdagen:

    Lad sanglege være en fast del af jeres hverdag. De sproglige gentagelser i sangene rummer læring i forhold til sætningsopbygning, og rimene i versene giver erfaringer med sprogets lyde. 

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere