Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Farver, følelser og aldre på legepladsen

Målet med denne aktivitet er, at børnene får sproglige erfaringer med ord for farver, alder og følelser. Herudover er målet, at børnene får understøttet ordene visuelt, hvilket øger muligheden for, at ordene bliver en del af deres ordforråd.

 

Farver, følelser og aldre på legepladsen
Sprogområde: Ordforråd
Alder 3-6
Deltagere 2 - 8

Sådan gør I

Sæt dig sammen med en lille gruppe børn et sted hvor der er nogenlunde ro til fordybelse og samtale.

 

Print situationsbilledet “Hvad sker der i skolegården” herunder. Billedet forestiller en skolegård, men det kan sagtens bruges sammen med de større børnehavebørn, da de vil genkende mange af situationerne fra leg på legepladsen.

 

Print billedet her

 

Nu laves aktiviteten som en “finde-leg”, hvor børnene skal finde følgende:

  1. 1

    Farver:

     

    • Pigerne med blåt tøj (det er kun et stykke tøj der har den pågældende farve eks. blå bukser)
    • Drengene med lyserødt tøj 
    • Pigerne med gult tøj
    • Drengene med grønt tøj
    • Pigerne med orange tøj
    • Drengene med gråt tøj
    • Pigerne med lilla tøj
    • Drengene med hvidt tøj
    • Pigerne med rødt tøj
    • Drengene med sort tøj
  2. 2

    Følelser:

     

    • De glade børn
    • De triste børn
    • De rasende børn
    • De overraskede børn
    • De bange børn
    • De børn, der er kede af det
    • De sure børn
  3. 3

    Alder:

     

    • De yngste børn 
    • De ældste børn 
    • De gamle/ældre voksne
    • De unge/yngre voksne 
  4. 4

    TIP! Børn der har brug for støtte:

    For børn med sproglige udfordringer, eller børn, der lige er begyndt at lære dansk, vil det være lige så vigtigt at høre dig bruge sproget, som det er, at de selv bruger det verbale sprog. Det kan være en god ide at stille ja/nej spørgsmål til barnet: "Har han blå bukser på?" eller "enten/eller spørgsmål: Har han blå eller røde bukser på?".

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere