Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Forårsjagten "FORÅR"

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med ord, der knytter sig til foråret. Det er rart at vide hvad f.eks. en “vintergæk” er, når man hører den omtalt i sange, rim og samtaler i hverdagen. Når børnene ser, føler samt hører og taler om de forskellige forårsgenstande, knyttes visuelle og taktile oplevelser med sproget. Dette betyder, at børnenes får en dybere forståelse af ordene og derved har nemmere ved at huske dem - og selv at bruge dem.

Forårsjagten "FORÅR"
Sprogområde: Ordforråd
Alder 1-8
Deltagere 1 - 30

Sådan gør I

Print materialet herunder. Hvis du laver aktiviteten med en gruppe børn fra børnehave eller vuggestue, kan I printe et fælles eksemplar af materialet ud, som du kan holde på jeres tur. Større børn kan få et eksemplar hver eller "gå på jagt" i mindre grupper.

 

Gå på jagt på legepladsen, i en park eller et grønt område sammen med en gruppe børn og se hvor mange af forårstingene i materialet, I kan finde. 

 

Hent materialet her

  1. 1

    Tip! Børn der har brug for særlig støtte:

    Hvis der er børn i børnegruppen, der har et begrænset ordforråd og/eller sprogforståelse kan det være en god idé at holde sig tæt på disse børn på turen, så du har mulighed for at være sproglig rollemodel. Sørg for at børnene hører dig bruge ordene i forskellige sammenhænge - f.eks.: “Ja! I fandt en vintergæk! Kan I se, vintergækken er en lille blomst? Vintergækken kommer frem om foråret. Vintergækken er den FØRSTE blomst der kommer frem om foråret!”

     

    - Vær sproglig rollemodel...men husk at give barnet god mulighed for at svare dig ved at vente på svaret…længe…

    - Kig barnet i øjnene, mens du fortæller.

    - Vis barnet det, du taler om, mens du taler om det (f.eks. en vintergæk).

  2. 2

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen:

    Det er altid en god idé at bruge ord og begreber, der knytter sig til aktuelle årstider og højtider. For at børnene kan følge med i hverdagen og selv har mulighed for at byde ind, er det vigtigt, at de kender og forstår betydningen af de ord, der går igen i f.eks. sange, rim og begivenheder, der knytter sig til årstider/højtider.

     

    - Tænk over, om der er ord, vi bruger om foråret, der kan være svære at forstå, hvis man ikke er vokset op med de traditioner og begivenheder, som mange tager som en selvfølge.

    - Forklar ordenes betydninger og brug dem ofte, når I møder anledning i hverdagen.

    - Observer, om alle børn er med på betydningen.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere