Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Halloween mandalas

Målet med denne aktivitet er, at børnene får sproglige erfaringer med ord for former, farver, størrelser og for forskellige genstande, der knytter sig til højtiden Halloween.

Halloween mandalas
Sprogområde: Ordforråd
Alder 4-8
Deltagere 1 - 30

Sådan gør I

Du kan hente halloween mandalaerne herunder og bruge ord for farver, former og størrelser sammen med børnene, mens I farver billederne.

 

Print mandalaer her

  1. 1

    Print Halloween Mandalaerne herover og del dem ud til de børn, der deltager i aktiviteten.

  2. 2

    Undervejs kan du bruge Mandalaerne til at give børnene sproglige erfaringer med ord for:

  3. 3

    Farver: Tal om de farver børnene vælger og de farver, som knytter sig til Halloween og efteråret. Signalerer farverne noget bestemt?

  4. 4

    Former: Tal om de forskellige former, der findes i mandalaerne - trekanter, firkanter, cirkler osv.

  5. 5

    Størrelser: Tal om størrelsesforhold i forbindelse med farvelægningen af de forskellige figurer og former.

  6. 6

    Tip! Børn der har brug for særlig støtte:

    Du kan hjælpe børn med brug for særlig støtte ved at vælge en af de mere simple mandalas med tydelige felter, der skal farves. Placer dig ved siden af barnet og støt med sproglige input, mens barnet tegner. “Nå, så skal du til at male den store trekant...hvilken farve vælger du?” Hvis barnet ikke svarer, kan du støtte med enten/eller samt ja/nej spørgsmål: “Nå, du ved det ikke helt...skal det være den røde, eller den blå?”.

  7. 7

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Fokus på farver og former kan sagtens være et fokuspunkt i hverdagen, når børnene laver forskellige kreative aktiviteter. Få en snak om farvernes betydning - hvorfor vælger vi egentlig sort, når vi vil tegne noget uhyggeligt? Spørg ind til hvorfor børnene vælger bestemte farver og motiver og hvilke budskaber, der er i deres forskellige udtryk. Husk at du er den sproglige rollemodel, når du bruger betegnelserne for de forskellige farver og former i forbindelse med jeres samtaler om børnenes tegninger.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere